CANSTATT DAIMLER RIEMENWAGEN – rok 1898

CANSTATT DAIMLER RIEMENWAGEN – rok 1898

Producent: Daimler Motorengesellschaft, Canstatt, Niemcy.

Pierwsze silniki i samochody produkowane przez firmę Daimler osiągały początkowo większe sukcesy za granicą niż w Niemczech. W 1893 r. sprzedano pierwszego Daimlera w Ameryce. W Anglii rozwój motoryzacji ograniczała znana ustawa „Red Flag Act” (ustawa o czerwonej chorągiewce). Kiedy wreszcie nowelizacja tej ustawy w 1896 r. zalegalizowała motoryzację również w Anglii, Harry Lawson zakupił patenty niemieckiej firmy i założył w Radford w Coventry spółkę English Daimler Motor Company.

Od czasu przejażdżki Daimlerem księcia Walii, późniejszego króla Edwarda VII, z lordem J. S. Montagu po okolicy Southampton, samochody tej firmy stały się marką rodziny królewskiej. Dopiero królowa Elżbieta naruszyła ową tradycję zaczynając jeździć samochodami Rolls-Royce’a.

Po powstaniu firmy Daimlera w Coventry niemieckie samochody tej marki zaczęto nazywać Canstatt Daimler, w odróżnieniu od Coventry Daimler — modeli angielskich.

Przedstawiony na ilustracji samochód Riemenwagen coupe miał silnik z dwoma cylindrami, odlanymi po raz pierwszy w jednym bloku. Przy średnicy cylindra 100 mm i skoku tłoka 120 mm miał pojemność skokową 1060 cm3. Zawory wydechowe były sterowane przez wałek rozrządu. Napęd na oś tylną przenosiła 4-stopniowa pasowa skrzynia biegów. Przy mocy 2,9 kW (4 KM) samochód osiągał prędkość 22 km/h.

Na kilka lat przed śmiercią G. Daimler wprowadził na rynek samochód Daimler-Phónix, który mimo dyskusji dotyczących jego mocy, możliwości wsiadania i kształtu nadwozia, wytyczył obowiązującą w zasadzie do dzisiaj linię. Jego konstruktor W. Maybach po rozwiązaniu problemu chłodzenia skonstruował nowy silnik 4-cylindrowy i umieścił go z przodu pojazdu. Silnik o pojemności 5 litrów osiągał moc 17 kW (23 KM), podniesiona następnie do 25,7 kW (34 KM), rozwijał maksymalną prędkość 75 do 80 km. Dalszą nowością modelu była skrzynia biegów z czterema biegami w przód i jednym w tył, ulowy typ chłodnicy i przede wszystkim opony. Zamiast kół z pełnym ogumieniem zaczęto od tego czasu używać opon pneumatycznych marki Dunlop, Michelin lub Continental.

Gottlieb Daimler nie doczekał się wielkich sukcesów swoich samochodów. Zmarł w 1 900 r.