Renault Arkana, montowane na Ukrainie

Renault Arkana, montowane na Ukrainie

Pojawienie się na ukraińskim rynku Renault Arkana wywołało pewne emocje związane z pochodzeniem samochodu. Postaramy się nie tylko opowiedzieć, jak jeździ ten samochód, ale także dokładnie przyjrzeć się wszystkim podzespołom, aby zrozumieć, z jakich części jest wykonany i uczciwie odpowiedzieć na pytanie: czy można go uznać za ukraiński, rosyjski, francuski czy coś innego.

Wygląd Renault Arkana jest jedną z jego mocnych stron. Przypomina popularne obecnie crossovery coupe marek premium. Arkana wygląda na znacznie droższą niż w rzeczywistości kosztuje. Nasza wersja testowa z najlepszym silnikiem o mocy 150 koni mechanicznych i napędem na wszystkie koła kosztuje 28 469 USD. W zasadzie bardzo dobra oferta na stylowy i nowoczesny crossover.

Komfort w przystępnej cenie

Kabina nie ma już takiego poczucia premium jak na zewnątrz, ale nie można jej nazwać biedną. Tapicerka wykonana z połączenia ekoskóry i tkaniny wygląda dobrze i jest najlepszym rozwiązaniem pod względem trwałości i praktyczności. Prawie wszystkie plastikowe elementy kabiny, w tym kokpit, są twarde w dotyku, ale z praktycznego punktu widzenia to również plus.

Ergonomia siedzenia kierowcy spodoba się osobom niskiego i średniego wzrostu, które lubią luźne, wygodne dopasowanie.

W tylnym rzędzie jest wystarczająco dużo miejsca dla nawet trzech pasażerów średniej budowy. Niski centralny tunel (hołd dla napędu na wszystkie koła) prawie nie przeszkadza.

Na pierwszy rzut oka bagażnik nie jest zbyt obszerny, ponadto wysokość załadunku wydaje się dość duża. Nic w tym dziwnego, bo pod podłogą znajduje się pełnoprawne koło zapasowe – na naszych drogach nie jest to zbyteczne. Jeśli jednak złożysz tylne siedzenia w Arkanie, możesz przewieźć dużo ładunku.

Równowaga między drogami i terenami

Silnik o mocy 150 KM dla Renault Arkana wystarczy. Sam silnik ma bardzo dobre właściwości trakcyjne i nie wymaga dużych prędkości. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm. dostępne od 1700 obr/min. Wariator, który umiejętnie udaje klasyczny 7-pasmowy automat, pracuje bardzo płynnie i wygodnie. Podczas normalnej eksploatacji w mieście płynnie zmienia biegi, ale jeśli powoduje konieczność dynamicznego przyspieszenia, naśladuje zmiany biegów.

Dobry zapas energii w połączeniu z dużymi skokami sprawia, że ​​Renault Arkana, jeśli nie prawdziwy pojazd terenowy, to bardzo dobrze przystosowany crossover terenowy.

Na równej drodze Arkana nie zachęca do aktywnej jazdy, ale w razie potrzeby może bardzo pewnie pokonywać zakręty i manewrować przy dużych prędkościach. Kołysanie i nadmierna miękkość zawieszenia, które jest typowe dla wielu crossoverów, prawie nie jest tutaj odczuwalne.

Arkana prowadzi się prawie jak zwykły hatchback. Nadmierna lekkość kierownicy jest nieco zagmatwana. W ustawieniach można uczynić go „bardziej sportowym”, ale nadal jest lekka, co zachęca do spokojnej jazdy.

Napęd na wszystkie koła w trybie automatycznym włącza się dość szybko, ale w razie potrzeby poruszania się np. po luźnym piasku można go aktywować ręcznie. Asystent elektroniczny również radzi sobie dobrze. Jeżeli na mokrym asfalcie system stabilizacji zadziała zbyt wcześnie, nie pozwalając kierowcy nawet zbliżyć się do poślizgu, to na piasku system ten umiejętnie hamuje, ślizgając się po kołach i przenosi moment obrotowy tam, gdzie przyczepność koła jest najlepsza.

Ogólnie rzecz biorąc, jeśli chodzi o równowagę między szybkością, obsługą i przejezdnością, Arkana jest pośrodku. Ten samochód jest wygodny w mieście, na drodze i na łatwym terenie. Jednocześnie Arkana nie prowokuje „wyczynów” w postaci wyścigów na światłach czy zawodów typu „kto będzie mógł jak najdalej dojechać w błocie”. Ten samochód wykonuje swoją pracę prosto, cicho i wydajnie.

Czyja Arkana naprawdę jest

Przemysł motoryzacyjny od dawna jest branżą międzynarodową, która nie ma granic. Samochody wyprodukowane w całości w jednym kraju są prawie niemożliwe do znalezienia we współczesnym świecie. Renault Arkana jest tego wyraźnym potwierdzeniem. Został opracowany przez Renault, wyprodukowany w Rosji i Korei Południowej, a na rynek ukraiński ostateczna produkcja na dużą skalę ma miejsce w ukraińskiej fabryce samochodów w Zaporożu. Akcesoria – z całego świata.

Silnik

Silnik TSe 150, opracowany przez Renault we współpracy z Daimlerem. Nowoczesny silnik benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1,33 litra ma moc 150 KM. Jest również instalowany w Mercedes-Benz A-Class (chociaż z innymi ustawieniami, które pozwalają uzyskać 160 KM).

Moc takiego silnika jest wystarczająca dla Renault Arkana. Zgodnie z odczuciami można go nazwać „oddolnym” – aby uzyskać dobre przyspieszenie nie trzeba mocno „gazować”. Przy prędkościach powyżej 4000 następuje pewien spadek momentu obrotowego, chociaż maksymalna moc określona w charakterystyce jest osiągana przy 5250 obr / min.

Skrzynia biegów

Przekładnia to wariator japońskiej firmy Jatco. Porusza się bardzo płynnie, z powodzeniem naśladuje zmiany biegów i oszczędza paliwo. Doświadczenie w stosowaniu takich skrzyń biegów jest już dość obszerne i sugeruje, że wariatory dobrze nadają się do spokojnego i wyważonego stylu jazdy. Zamiast tego dynamiczne przyspieszenia prowadzą do zwiększonego zużycia części wariatora.

Zawieszenie

Zawieszenie Renault Arkana jest bardzo podobne do Dustera. Jest energochłonne, pozwala szybko jechać po złej drodze, ma duże ruchy, co pozytywnie wpływa na możliwości terenowe. Jednocześnie Arkana ma bardzo dobre ustawienie „szosowe” – auto dobrze trzyma się na zakrętach i wyraźnie podporządkowuje się kierownicy.

Wnioski

Jak widać, Renault Arkana naprawdę ma rosyjskie części: nadwozie, okablowanie, akumulator, koła i niektóre elementy wewnętrzne. Ale zdecydowana większość ważnych komponentów silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i wyposażenia elektrycznego jest produkowana w innych krajach. Ostateczny montaż odbywa się na Ukrainie. Dlatego nie można uznać tego samochodu za całkowicie należący do jednego kraju.

Charakterystyka techniczna samochodu testowego Renault Arkana
silnik Benzyna z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, pojemność 1332 cm 3 , moc 150 KM przy 5250 obr / min, moment obrotowy 250 Nm przy 1700 obr / min
skrzynia biegów Napęd na wszystkie koła, bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów z 7-biegową symulacją
nadwozie Coupe crossover, 5 drzwi, 5 miejsc, wymiary (długość / szerokość / wysokość): 4545/2063/1565 mm, podstawa 2721 mm, masa własna 1378 kg. Maksymalnie 1954 kg, ładowność 556 kg, pojemność bagażnika 508-1333 l, pojemność zbiornika 50 l
zawieszenie Przód – niezależny (McPherson), tył – wielodźwigniowy. Hamulce (przód / tył): wentylowane / tarcze bębnowe. Opony 215 / 60R17.
osiągi – zużycie paliwa Maksymalna prędkość to 191 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h w 10,5 sekundy. Zużycie paliwa (miasto / autostrada / mieszane) 9,1 / 6,1 / 7,2 l / 100 km