Fiat

Fiat

Dziewięć wybitnych osobistości Piemontu, wśród nich również Giovanni Angelli, późniejszy prezes firmy, założyło 1 czerwca 1899 r. spółkę samochodową — Societa Italiana per la costruzione e il commercio della automobili. Wkrótce tę skomplikowaną nazwę skrócono na Fabbrica Italiana Automobili Torino, czyli Fiat. Jako pierwszy samochód przejęła firma model zakładu Ceirano Co., który również przeszedł na własność firmy Fiat.

Był to mały samochodzik o karoserii vis-a-vis, mocy 2,6 kW (3,5 KM). Jeszcze w tym samym roku wyprodukowano 8 egzemplarzy tego typu. Interesujący był umieszczony z tyłu silnik, który w odróżnieniu od używanych wtedy silników jednocylindrowych, miał już dwa cylindry. W następnym roku przybyły nowe typy 6, 8, 10 do 12 PS.

Wzorując się na produkcji masowej wprowadzonej w Detroit u Forda, zakłady Fiata w Turynie zaczęły stosować podobny system u siebie. W fabryce Corso Dante przygotowano w tym celu prototyp nowego modelu Fiat Zero, który stał się pierwszym samochodem tej firmy produkowanym seryjnie. Po I wojnie światowej Fiat przejął kilka dalszych przedsiębiorstw przemysłowych, wśród nich stalownię Ferriere Piemontesi i zakład metalurgiczny Industrie Metallurgiche Torino.

Największy powojenny sukces osiągnął nowy model 5’01, produkowany aż do 1926 r. Jednocześnie produkowano 4-cylindrowy model 505, 6-cylindrowy typ 510 oraz chlubę firmy — Fiat Super, z 6-cylindrowym silnikiem i o pojemności skokowej 6800 cm3. Unikalnym rozwiązaniem w skali światowej stała się budowa nowego zakładu Lingetto. Główne hale produkcyjne składały się z dwu budynków o pięciu kondygnacjach, długości 500 m, w których produkcja płynnie przechodziła z jednej kondygnacji na drugą. Na dachach obydwu budynków były tory do próbnych jazd.

Na salonie samochodowym w Mediolanie pojawił się w 1932 r. samochód Fiat 508 Balilla, będący dla firmy tym, czym był model T dla Forda. Czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 995 cm3 i mocy 14,7 kW (20 KM) rozwijał prędkość 80 km/h. Samochody firmy Fiat w krótkim czasie zalały dosłownie cały świat.

Dzisiejsze hasło firmy: „Fiat na ziemi, na morzu i w powietrzu” określa zakres działalności tego turyńskiego giganta. Produkuje on wagony kolejowe, samoloty odrzutowe, helikoptery, silniki okrętowe i turbiny oraz bierze udział w budowie wielkich kompleksów inwestycyjnych. Na początku były jednak samochody.