ISOTTA-FRASCHINI

ISOTTA-FRASCHINI

Cesare Isotta i bracia Vincenzo, Oreste i Antonio Fraschini założyli w 1899 r. w Mediolanie firmę Societa Milanese d’Automobili Isotta Fraschini. Początkowo produkowali francuskie samochody Renault i Mors, a w dwa lata później wypuszczali już własne modele. Bardzo korzystne dla firmy okazało się zatrudnienie zdolnego technika Giustina Cattaneo. Miał on decydujący wpływ na konstrukcję udanych samochodów wyścigowych, z których jeden w rękach znakomitego kierowcy Truceo zwyciężył w 1908 r. w Targa Florio. Cattaneo już w 1910 r. otrzymał patent na most przedni z hamulcami. Dzięki temu firma Isotta-Fraschini była pierwszą na święcie, która swoje seryjne samochody wyposażyła w hamulce na wszystkie 4 koła.

Wykorzystując doświadczenia z produkcji doskonałych silników lotniczych, konstruowanych w pierwszych latach wojny, Isotta-Fraschini przedstawiła w 1919 r. swój pierwszy wielki samochód typ 8, z ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 5902 cm3, który przyniósł jej wielki sukces. Firma miała swoje przedstawicielstwa w Ameryce, Argentynie, Brazylii, Anglii, Francji, Hiszpanii, Belgii i Szwajcarii.

Pod koniec 1924 r. typ 8 A otrzymał silnik o zwiększonej pojemności skokowej do 7300 cm3 i mocy 81 do 89 kW (110 do 120 KM). Isotta-Fraschini nie podawała nigdy dokładnie mocy swoich silników. Po wprowadzeniu w 1929 r. w samochodach marki Cadillac synchronizowanej skrzyni biegów Isotta-Fraschini również wyposażyła swój nowy typ 8 B w 4-stopniową skrzynkę biegów Wilsona z preselekcyjną zmianą biegów.

W 1935 r. firma znalazła się w kłopotach finansowych. Ostatnią próbę przywrócenia lat pomyślności podjęła w 1947 r., przedstawiając na paryskim Salonie Samochodowym oryginalny prototyp 8 C Monterosa z widlastym silnikiem 8-cylindrowym, umieszczonym z tyłu pojazdu. Wyprodukowano tylko cztery egzemplarze tego modelu, ponieważ w lutym 1948 r. bramy fabryki zamknęły się na zawsze.