ITALA 55/45 HP – rok 1907

ITALA 55/45 HP – rok 1907

Producent: Itala Fabbrica Automobili S. A., Turyn, Włochy.

Inżynier Bigio założył w 1904r. w Turynie firmę, która przez całe ćwierćwiecze była pionierem w konstrukcji samochodów, a swymi sportowymi sukcesami rozsławiła rodzący się przemysł samochodowy na cały świat.

Twórca pierwszego samochodu tej firmy był świetny konstruktor Matteo Ceirano. Jego samochód miał 4-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 4502 cm3 i 17,6 kW (24 KM). Matteo Ceirano od początku starał się nadać swoim samochodom sportowy charakter. Jako jeden z pierwszych na świecie Ceirano zastosował w swoim samochodzie do przenoszenia napędu zamiast pasów i łańcuchów — wał napędowy.

Największym sukcesem, którym firma Itala wpisała się do historii samochodów, jest słynny rajd Pekin — Paryż. Książę Scipio Borghese ze swoim mechanikiem Ettore Guizzardim i dziennikarzem Luigi Barzinim pokonał na Itali w tym ciężkim i pełnym przygód rajdzie, trwającym od 10 czerwca do 10 sierpnia 1907 r., trasę długości 16000 km, wyprzedzając drugi sklasyfikowany samochód, marki Spyker, o dwadzieścia dni.

Zwycięska Itala, model 35/45, był czysto seryjnym samochodem. Miał rzędowy silnik 4-cylindrowy o średnicy cylindra 130 mm i skoku tłoka 140 mm, co dawało pojemność skokową 7433 cm3. Przenoszenie napędu na most tylny odbywało się przez stożkowe sprzęgło i 4-przekładniową skrzynkę biegów za pomocą wału napędowego. Oś przednia i tylna były resorowane półeliptycznymi resorami piórowymi. Podawane zużycie paliwa: 1 litr na 3 kilometry. Koła o drewnianych szprychach miały opony marki Pirelli. W nadwoziu znajdowały się pomocnicze zbiorniki i nie było błotników; 300 kg benzyny i 100 kg oleju w zbiornikach wystarczało Itali zaledwie na 950 km, dlatego na trasie rajdu urządzono składy paliwa. Oprócz tego Borghese wiózł skrzynię narzędzi, zestaw części zapasowych i tuzin opon z dętkami.

Historyczny samochód jest dziś wystawiony w Museo dell’Automobile Carlo Biscaretti di Ruffia w Turynie.

W 1931 r. firma zmieniła nazwę na Itala SACA (Societa Anonyma Costruzioni Automobilistiche), w trzy lata później jednak przestała istnieć.