CITROËN B2 – rok 1921

CITROËN B2 – rok 1921

Producent: SA Andre Citroen, Paryż, Francja

W 1900 r. Andre Citroen założył fabrykę specjalnych kół zębatych o uzębieniu daszkowym. Późniejszy znak firmy przedstawiał symbolicznie dwa zazębiające się koła daszkowe.

Pierwszym samochodem marki był typ A, w którym Citroen wykorzystał w pełni amerykańską technologię produkcji. Większość maszyn tworzących taśmy produkcyjne była również sprowadzona z Ameryki. Samochód w wëydaniu 4-miejscowym w kształcie trzydrzwiowej torpedy został zaprezentowany w lipcu 1919 r. Napędzał go 4-cylindrowy silnik rzędowy o średnicy cylindrów 65 mm i skoku tłoka 100 mm, co przedstawiało pojemność skokową 1327 cm3. Przy maksymalnej mocy 13,3 kW (18 KM) i 2100 obr/min rozwijał prędkość 65 km/h. Komfort jazdy zapewniał długi rozstaw osi — 2835 mm. Do ciekawostek konstrukcyjnych należał: elektryczny rozrusznik silnika, elektryczne oświetlenie i kompletne koło zapasowe — odpadło montowanie i pompowanie opon. W latach 1919—1920 typ A był podstawowym modelem w programie produkcyjnym tej marki.

W kwietniu 1921 r. pojawił się nowy model B2 z mocniejszym silnikiem. Przy średnicy cylindrów powiększonej do 68 mm pojemność skokowa osiągnęła 1452 cm3, a moc wzrosła do 14,7 kW (20 KM) przy 2100 obr/min, 3-stopniowa skrzynia biegów przenosiła napęd na sztywny most tylny. Przy nie zmniejszonej masie 850 kg samochód rozwijał prędkość 70 km/h. Citroen B2 był produkowany w różnych odmianach do 1926 r.

W 1921 r. Andre Citroen przedstawił na Salonie Samochodowym swój najbardziej udany model z serii małych samochodów. Był to model C3, częściej nazywany Trefle — trójlistek, z uwagi na typowy układ siedzeń. Wyposażony w stosunkowo slaby silnik o pojemności 855 cm3, rozwijał prędkość 60 km/h i stał się wkrótce najpopularniejszym modelem tamtych czasów. Z 4-cylindrowego silnika o rozrządzie dolnozaworowym i mocy 16,2 kW (22 KM), napęd był przenoszony przez 3-stopniową skrzynię biegów na koła tylne. Do 1926 r. wypuszczono ponad 80 000 sztuk tego modelu, wiele egzemplarzy zachowało się do dzisiaj.