DE DION-BOUTON – rok 1903

DE DION-BOUTON – rok 1903

Producent: de Dion-Bouton, Paryż, Francja.

Ekstrawaganckiego markiza Alberta de Dion, urodzonego w 1 856 r. w Carqeufou, przyjaciele nazywali „comte sportif”, ponieważ byt nie tylko dobrym szermierzem, ale również jednym z pierwszych automobilistów i założycieli francuskiego Automobilklubu.

Powstała w 1882r. firma de Dion-Bouton & Trepardoux budowała pojazdy parowe. W 1894 r. de Dion wygrał pierwsze wyścigi samochodowe na trasie Paryż — Rouen na ciągniku parowym własnej konstrukcji. Po niepowodzeniach w dalszych wyścigach doszedł do wniosku, że pójdzie mu lepiej z silnikiem benzynowym niejakiego Daimlera ze Stuttgartu. Tymczasem partner markiza, Trepardoux, obawiając się bankructwa, wystąpił ze spółki. De Dion nie poprzestał na silnikach Daimlera, mających 700 do 900 obr/min, na swoich osiągał 3000 obr/min.

W 1895 r. firma de Dion-Bouton skonstruowała mały trzykołowiec z silnikiem benzynowym o mocy 0,55 kW (0,75 KM). Nowością był ulepszony wysokonapięciowy zapłon świecą elektryczną, przerywacz i akumulator. Pojazd zdobył popularność, a jego silniki używało do własnych samochodów ponad 100 firm, takich jak np: Renault, Delage, Phebus, Adler, a nawet Pierce Arrow w Ameryce.

Na paryskim Salonie Samochodowym w 1899r. de Dion-Bouton wystawiał swoją pierwszą Voiturettę o mocy 2,6 kW (3,6 KM).

Przedstawiony na ilustracji model z 1903 r. ma już jednocylindrowy silnik o pojemności skokowej 942 cm3 i mocy 5,9 kW (8 KM).

Na przestrzeni kilku lat był to najpopularniejszy typ samochodu francuskiego. Dwustopniowa skrzynka biegów była sterowana dźwignią pod kierownicą. Przy masie własnej 51 5 kg dwuosobowy samochód rozwijał prędkość 45 km/h. Znalazł w nim zastosowanie most napędowy de Diona o stałym rozstawie kół i małą masą nieresorowaną. Stosowano go głównie w samochodach wyścigowych i sportowych: Alfa Romeo, Jaguar, Ferrari oraz w luksusowych samochodach lat trzydziestych, takich jak Horch, Opel czy Daimler-Benz.

Firma de Dion-Bouton, której wyroby są licznie reprezentowane w europejskich muzeach samochodów, przestała istnieć w 1933 r.