AUSTIN SEVEN – rok 1925

AUSTIN SEVEN – rok 1925

Producent: Austin Motor Co. Ltd., Birmingham, Anglia.

W 1905 r. Herbert Austin (późniejszy lord Austin of Longbridge) zaczął w swojej fabryce w Longbridge konstruować samochody. Miał już w tym czasie bogate doświadczenia z okresu pracy w największych angielskich zakładach samochodowych Wolseley.

Chcąc zaspokoić zapotrzebowanie na samochód popularny, firma Austin wypuściła pod koniec 1922 r. model Austin Seven.

Pierwszy Austin Seven miał chłodzony wodą silnik 4-cylindrowy ze zdejmowaną głowicą cylindrów, o średnicy cylindrów 56 mm i skoku tłoka 76,2 mm, co odpowiadało pojemności skokowej 747 cm3. Silnik rozwijał moc 7,7 kW (10,5 KM) przy 2400 obr/min. Skrzynia biegów była 3-stopniowa. Samochód miał oczywiście mosty sztywne, z przodu resorowane poprzecznym resorem półeliptycznym, z tyłu zaś wzdłużnymi resorami ćwierćeliptycznymi. Od początku też posiadał hamulce na cztery koła, co w latach 1922—1923 przy małych samochodach nie było jeszcze powszechnie stosowane. Ręczny hamulec działał na koła tylne, nożny na przednie. Koła miały szprychowe obręcze. Pojemność zbiornika paliwa wynosiła zaledwie 18 litrów, ale przy zużyciu 6 litrów na 100 km ilość ta wystarczała na dłuższą jazdę. Z rozmiarów (rozstaw osi 1,90 m, a rozstaw kół 1,02 m) widać, że Austin Seven to samochód miniaturowy. Jego masa własna wynosiła 360 kg, 4-miejscowe otwarte nadwozie ze składanym dachem posiadało boczne okna ze sztucznego szkła. Elektryczny klakson wchodził w skład seryjnego wyposażenia.

Austin Seven z licznymi ulepszeniami produkowano do lipca 1938 r., czyli prawie 16 lat. Początkowo nie miał elektrycznego rozrusznika, który otrzymała dopiero seria w 1924 r. W 1925 r. zwiększono rozmiary kół, jednak hamulec nożny na cztery koła wprowadzono dopiero w 1931 r. Skrzynia biegów pozostawała aż do 1934 r. niesynchronizowana.

Austin Seven był przodkiem wielu czterokołowych „dzieci”. We Francji produkowano go pod nazwą Rosegart, w Niemczech pod nazwą Dixi, w Japonii zaś był znany jako Datsun.

Austin Motor Company w 1952 r. połączyła się z firmą Nuffield i weszła w skład koncernu British Motor Corporation.