HONDA – rok 1965

HONDA – rok 1965

Honda Motor Co Ltd, Tokio, Japonia.

Sensacją sezonu 1964 stał się start japońskiego samochodu Honda w Grand Prix RFN w Nurburgring. Biały pojazd z czerwonym wschodzącym słońcem namalowanym z przodu wyposażony był w ułożony poprzecznie dwunastocylindrowy silnik widlasty. Jego moc maksymalna wynosiła 154,6 kW (210 KM) przy 12 000 obr/min. Do przygotowywania mieszanki zastosowano aż 12 motocyklowych gaźników Keihin, co bardzo komplikowało ich ustawianie. Samochód, prowadzony przez Amerykanina Ronnie Bucknuma, uległ wypadkowi jadąc na 13 pozycji.

HONDA – rok 1965
Honda Motor Co Ltd, Tokio, Japonia.

Jednakże główni inżynierowie działu wyścigowego Hondy – Yoshio Nakamura i Takeda – nie zrazili się tym pierwszym niepowodzeniem i skonstruowali nowy model, wykorzystując uzyskane doświadczenia. Nowy samochód zaprezentowano w wyścigu Grand Prix Włoch w 1965 roku. Nowy, 1,5 litrowy silnik (∅ 58,1 x 47 mm), miał moc zwiększoną do 169,3 kW (230 KM) przy 12 000 obr/min. Gaźniki zastąpiono bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zastosowano dwie rury wydechowe. Chłodnicę umieszczono nad silnikiem, za głową kierowcy. Silnik miał cztery wałki krzywkowe, cztery zawory w każdym cylindrze i sześć cewek zapłonu. Niezależne zawieszenie wszystkich kół zrealizowano tradycyjnie, wykorzystując resory śrubowe z teleskopowymi amortyzatorami. Z przodu i z tyłu zastosowano regulowany stabilizator skrętny. Na kołach, odlanych z elektronu, umieszczono amerykańskie opony typu Goodyear.

Japończycy przygotowali się do wyścigów Grand Prix z właściwą im precyzją i rozmachem. Przez dwa lata zbierali i analizowali dokumentację, oglądając wyścigi wszystko filmowali i fotografowali. Pozyskali byłego zawodnika BRM – Ritchie Ginthera. Wreszcie osiągnęli pierwszy sukces. W Grand Prix Meksyku, ostatnim wyścigu formuły 1 w 1965 roku, zwyciężył Ginther z prędkością średnią 151,7 km/h. Firma nie spoczęła na laurach. Zgodnie z nowymi przepisami obowiązującymi od 1966 roku przygotowała nowy, dwunastocylindrowy model z 48 zaworami i mocą 294,4 kW (400 KM).