MERCEDES-BENZ SSKL – rok 1931

MERCEDES-BENZ SSKL – rok 1931

Daimler-Benz AG, Stuttgart, Niemcy.

Poprzednie modele Mercedesów — S, SS, SSK — produkowano jako samochody osobowe i sportowe, przeznaczone były dla kierowców pragnących czasem uczestniczyć w wyścigach. Podstawę tworzyło kompletne podwozie z silnikiem w cenie około 31 tysięcy RM, natomiast nadwozie montowano zgodnie z życzeniem klienta (np. roadster, kabriolet itp.). W 1930 roku zmniejszono masę modelu SSK przez zastosowanie wzdłużnie ramy z okrągłymi otworami. Dzięki temu ciężar wynosił około 1000 kg. Wersja ta, oznaczona symbolem SSKL (Super Sport Kurz Leicht), przeznaczona była wyłącznie dla zawodników i została wyłączona ze sprzedaży. Z tego powodu indywidualni zawodnicy posiadający model SS skracali podwozie i wiercili otwory w ramie. Takie samochody można było jednakże odróżnić, ponieważ właściwe modele SSKL miały brzegi otworów usztywnione podczas tłoczenia wzdłużnicy. Wykonano tylko sześć pojazdów tego typu. Osiągały one moc maksymalną 220,8 kW (300 KM) i prędkość do 250 km/h. Sterowanie silnikiem z kompresorem wymagało mistrzowskich umiejętności. Kompresor włączany był przez energiczne naciśnięcie pedału gazu. W celu natychmiastowego pokrycia zwiększonego zużycia paliwa bez powstawania pęcherzy powietrza samochody z podciśnieniowym dopływem paliwa miały zamontowany dodatkowy opadowy zbiornik benzyny.

MERCEDES-BENZ SSKL – rok 1931
Daimler-Benz AG, Stuttgart, Niemcy.

W latach 1930 i 1931 najlepszym zawodnikiem, który opanował technikę jazdy na tych pojazdach, wyróżniających się trudną zmianą biegów, mało efektywnymi hamulcami i trudnym prowadzeniem na zakrętach, był Rudolf Caracciola — zwycięzca Grand Prix Niemiec na torze Nurburgring i wyścigu na torze Avuse (1931). Po jego przejściu do firmy Alfa Romeo w 1932 roku na wyścigach w Avuse pojawił się młody, ambitny zawodnik Manfred von Brauchitsch, kierujący Mercedesem SSKL. Podwozie SSKL otrzymało nowe, nietypowe, aerodynamiczne nadwozie. Aluminiowe nadwozie w kształcie idealnej kropli zbudował dla Mercedesa Freiherr von Koenig-Fachsenfeld po próbach w tunelu aerodynamicznym firmy Zeppelin. W wyścigach na torze Avuse von Brauchitsch zdobył pierwsze miejsce z prędkością średnią 194,4 km/h i równocześnie ustanowił nowy rekord toru.