MINERVA – rok 1927

MINERVA – rok 1927

Producent: Minerva Motors, Antwerpia Mortsel, Belgia.

W 1900 r. w Belgii istniało wiele firm: Germain, FN, Metallurgique, Minerva, Nagant, Pipe i Vivinus, produkujących samochody osobowe. Najbardziej znana była firma Minerva, która rozpoczynała od produkcji rowerów i motocykli. Pierwszy samochód powstał tu w 1900 r. Był to zaprezentowany przez holenderskiego przemysłowca Cylvaina de Longa mały pojazd 2-cylindrowy o mocy 4,5 kW (6 KM). Interesującym modelem okazała się również Minervetta, skonstruowana specjalnie na rynek angielski. Jednocylindrowy silnik o pojemności 636 cm3 rozwijał moc 3,7 kW (5 KM). Prawdziwy sukces przyniósł dopiero nowy 6-cylindrowy model z 1906 r.

MINERVA – rok 1927
Producent: Minerva Motors, Antwerpia Mortsel, Belgia.

W 1907 r. młody Amerykanin Charles Y. Knight wynalazł silnik bezzaworowy. Zawory wlotowe i wylotowe zastąpił cylindrycznymi elementami suwakowymi, które w zależności od położenia wału korbowego otwierały lub zamykały przewody ssące lub wydechowe. Silnik suwakowy Knighta pracował nadzwyczaj cicho i regularnie. Firma Minerva kupiła również patenty na silnik Knighta i już w 1908 r. na Salonie Samochodowym w Brukseli pojawiła się Minerva z wyjątkowo cichobieżnym 6-cylindrowym silnikiem suwakowym. Jednym z pierwszych nabywców tego modelu był Henry Ford.

Po I wojnie światowej Minerva specjalizowała się nadal w produkowaniu dużych luksusowych samochodów z bezzaworowymi silnikami Knighta. Od 1921 r. wszystkie modele miały hamulce również na kołach przednich, a od 1931 r. hamulce udoskonalono wspomaganiem.

Minerva torpedo z 1927 r. miała 6-cylindrowy silnik Knighta z rozrządem suwakowym i pojemnością 5344 cm3, średnicą cylindrów 90 mm i skokiem tłoka 140 mm.

Sprzęgło stożkowe zastąpiono sprzęgłem tarczowym. Samochód rozwijał maksymalną prędkość 120 km/h.

Pod koniec lat dwudziestych firma Minerva znalazła się w kłopotach finansowych. Reprezentacyjny typ AL z 1930 r. z 8-cylindrowym silnikiem Knighta był ostatnim samochodem z silnikiem bezzaworowym.

W 1937 r. nastąpiła fuzja z inną firmą belgijską Imperia i samochód Minerva pojawił się po raz ostatni na Salonie Samochodowym.