BENZ VICTORIA

BENZ VICTORIA – rok 1893

Producent: Benz & Co., Rheinische Gasmotoren-Fabrik, Mannheim, Niemcy.

Jedną z przyczyn słabego powodzenia handlowego pierwszego samochodu Benza stanowił fakt, że był to trzykołowiec. Dlatego też od 1891 r. Benz pracował nad rozwiązaniem problemu kierowania dwoma przednimi kołami. W dwa lata później znalazł rozwiązanie w postaci pionowych sworzni zwrotnicy. Pomysł swój opatentował. Umożliwiło to zbudowanie nowego pojazdu, tym razem na czterech kołach. Swój sukces C. Benz upamiętnił w nazwie nowego typu samochodu — Victoria. Doskonałe właściwości pojazdu zostały wypróbowane nie tylko w ruchu miejskim, ale również na dłuższych trasach.

W 1894 r., kiedy hrabia de Dion organizował w Paryżu pierwsze wyścigi samochodowe Paryż — Rouen, w Libercu w Czechach fabrykant baron Theodor Liebieg startował na swojej Victorii do pierwszego rajdu. Ze swoim przyjacielem Strańskim postanowili pokonać trasę z Liberca przez Mannheim do Reims i z powrotem. Z przeciętną szybkością 13,5 km/h dotarli pierwszego dnia do miasteczka Waldheim, odległego o 195 km od Liberca. Samochód był w stanie osiągnąć maksymalną szybkość 22 km/h. Kolejnymi przystankami były Eisenberg i Eisenach. Czwartego dnia nastąpił najtrudniejszy etap — jazda non stop do Mannheim, miejsca pochodzenia Victorii. Trwała ona 26 godzin. Carl Benz osobiście powitał przedsiębiorczego barona i wydał na jego cześć bal w swoich zakładach. Następnego dnia trasa prowadziła do Gondorf, gdzie nastąpiła dłuższa przerwa. Samochód miał już za sobą 1000 km, przy czym zużył 140 litrów benzyny i 1500 litrów wody do chłodnicy. Z Gondorf zawodnicy wracali już w wolniejszym tempie do Reims i z powrotem do Liberca.

Victoria-Benz, na której baron Liebieg przejechał 2500 km, miała leżący silnik jednocylindrowy. Średnica cylindra — 130 mm, skok tłoka 150 mm, pojemność skokowa 2000 cm3, maksymalna moc 2,2 kW (3 KM), przy 470 obr/min. Czterosuwowy, chłodzony wodą silnik umieszczony był z tyłu pojazdu i napędzał oś tylną za pomocą dwóch płaskich pasów i dwóch łańcuchów. Hamulec ręczny działał również na koła tylne, które miały obręcze z pełnej gumy. Masa własna samochodu — 650 kg, długość — 2,9 m. Cena takiego pojazdu wahała się od 3800 do 4200 złotych marek.

Victoria była ulubionym samochodem Benza. W różnych wersjach — vis-a-vis, phaeton — produkowano ją do 1899 r.