Zużycie paliwa – testy a rzeczywistość

Zużycie paliwa – testy a rzeczywistość

Rzeczywiste zużycie paliwa w samochodzie a deklarowana konsumpcja przez producenta to zazwyczaj dwie różniące się od siebie wartości. Dlaczego tak się dzieje?

Wyniki testów zużycia paliwa, które prezentowane są w folderach informacyjnych, czasopismach i prospektach samochodów są wykonywane w niezmienny sposób od ponad trzydziestu lat. System badania zużycia paliwa został bowiem opracowany na początku lat osiemdziesiątych minionego stulecia i do dzisiaj praktycznie się nie zmienił.

Wygląda to tak, że samochód badany pod względem zużycia paliwa wjeżdża do specjalnego laboratorium i tutaj w zamkniętym pomieszczeniu jest poddawany testom podczas jazdy na specjalnych rolkach. Laboratorium to nic innego jak hamownia podwoziowa używana również do pomiaru mocy silników.

Jak nietrudno się domyślić jazda w takich warunkach niewiele ma wspólnego z jazdą po drodze, na otwartej przestrzeni, w różnych warunkach atmosferycznych.

Kiedy dla przykładu samochód badany jest w cyklu jazdy miejskiej czyli według normy 98/69/EC to jego maksymalna prędkość nie przekracza 50km/h, natomiast średnia ruchu w tym pomiarze zawiera się w granicach dwudziestu kilometrów na godzinę. Wychodzi z tego bardzo optymistyczne miejskie zużycie paliwa praktycznie niemożliwe do potwierdzenia w normalnych warunkach jazdy w terenie zabudowanym.