Kiedy zmieniać opony na zimę i czy to robić

Kiedy zmieniać opony na zimę i czy to robić.

Zgodnie z Prawem ruchu drogowego w Polsce używanie opon zimowych nie jest obowiązkowe, a jedynie zalecane. Co więcej, jesień to dopiero jedna trzecia, a oznaki zimy nie są widoczne nawet na horyzoncie. Może więc w tym roku obejdziemy się bez opon zimowych?

Opony letnie tracą wiele ze swoich właściwości, gdy temperatura powietrza spadnie poniżej +8°C. Wyraźnie widać, że podczas opadów atmosferycznych znacznie pogarsza się trakcja w różnych trybach – a raczej to, co jest na drodze: lód, warstwa zimnej wody, śnieg i ich mieszanina. Oczywiście, bez względu na to, jak ciepła zapowiada nam się zima, temperatura poniżej +8°C będzie dominować przez najbliższe cztery do pięciu miesięcy. I będą opady, nawet raz lub dwa razy w miesiącu.

Tak więc, nawet jeśli przeważają ciepłe, słoneczne dni w łagodną zimę, jak będziesz jeździć na letnich oponach w te rzadkie, ale wciąż czysto zimowe dni z mrozem, śniegiem i lodem? Opcja „zostaw auto w domu i jedź autobusem” nie działa tutaj, ponieważ w sezonie zimowym pogoda zmienia się bez ostrzeżenia i opady śniegu mogą cię złapać na drodze, daleko od domu.

Na tak gęstym śniegu wąska opona teoretycznie sprawdza się lepiej, ponieważ jej bieżnik jest głębiej wciskany w śnieg i lepiej trzyma się drogi.

Pytanie, czy opony zimowe są potrzebne w kontekście globalnego ocieplenia, ma konkretną odpowiedź: są potrzebne.

Kolejna sprawa to dobór opon o odpowiednich właściwościach. Przypomnijmy, że opony zimowe występują w dwóch wersjach – arktycznej (skandynawskiej) i europejskiej. Pierwszy typ używany w trudniejszych warunkach, niskich temperaturach, głębokim śniegu, lodzie. Wiele modeli opon skandynawskich jest dostępnych z kolcami.

Drugi typ opon zimowych koncentruje się na łagodnych europejskich zimach, lepiej zachowują się na czystym asfalcie, w deszczu, przy dodatnich temperaturach. Najwyraźniej powinno je wybierać większość ludzi w naszym kraju, biorąc pod uwagę znaczące globalne ocieplenie.

Jeśli jednak trzeba przynajmniej czasem udać się w zaśnieżone rejony – walczyć w zaspach w drodze na wieś, wspinać się po górach do ukochanego obozu itp., To należy zaopatrzyć się w łańcuchy śniegowe.

Aby uzyskać bardziej subtelny wybór modelu, skorzystaj z wykresu bilansu charakterystyk opon, które są podane w niektórych testach. Przecież jedna opona lepiej przylega do lodu na zakrętach, druga skuteczniej hamuje, trzecia jest szczególnie dobra na luźnym śniegu.

Zima już niedaleko. Zmieniaj więc opony na zimowe bez zastanowienia, zwłaszcza jeśli korzystasz z samochodu wcześnie rano lub późnym wieczorem, a zwłaszcza w nocy, kiedy asfalt jest zimny. Cóż, jeśli w ciągu dnia powietrze i droga się nagrzeją, poruszaj się tak, aby uniknąć gwałtownego hamowania i manewrów. Chociaż, szczerze mówiąc, w sezonie zimowym zawsze trzeba jeździć z najwyższą ostrożnością.