Kia Carnival

Lato w pełni. Każdy szuka chłodu, miejsca w cieniu nad wodą i marzy o tym, żeby jak najszybciej się tam dostać. Pomocny w tych działaniach jest samochód. Jedną z interesujących propozycji rynkowych na ten upalny czas – i nie tylko – jest KIA Carnival.
Ten koreański samochód mieści na wygodnych fotelach siedem osób. Ma umiarkowanej wielkości bagażnik, reling do mocowania turystycznego sprzętu, dobry radioodbiornik z odtwarzaczem CD, a dzięki obrotowym fotelom może być przekształcany w miejsce towarzyskich spotkań. Każdy pojazd jest wyposażony w bezfreonową klimatyzację z nadmuchami na miejsca pasażerów, a więc upał w nim niestraszny. Czego więcej na ten letni skwar potrzeba?
KIA Carnival dostępna na rynkach z ruchem lewostronnym pod nazwą Sedona jest – jak się powszechnie uważa – najbardziej udanym modelem firmy. Można się przychylić do tej opinii, bowiem połączenie wygodnego, przestronnego wnętrza z niezłym podwoziem i dużym 2,5- lub 3-litrowym silnikiem czyni z Carnivala pojazd klasy minivana, o którym mówi się w superlatywach, naturalnie gdy dla nabywcy cena nie gra większej roli.
Pojemne nadwozie Carnivala jest konstrukcją samonośną z pięciorgiem drzwi, z których środkowe prawe i lewe są odsuwane na niewidocznych z zewnętrz prowadnicach. Podłoga samochodu jest zupełnie płaska i nic nie przeszkadza w przemieszczaniu się pomiędzy fotelami; usunięto stamtąd nawet dźwignię hamulca pomocniczego, stosując do jego uruchomienia „mercedesowski” czwarty pedał. Fotel kierowcy ma elektryczne sterowanie w pionie i w poziomie oraz możliwość regulowania twardości oparcia. Fotele z odchylanymi podłokietnikami są wygodne, a te w środkowym rzędzie, obracane wręcz komfortowe. Spotkałem się nawet ze stwierdzeniem, że są wygodniejsze od foteli domowych. Pasażerowie są chronieni 6 pasami ramieniowo-biodrowymi i 6 zagłówkami (te dla kierowcy i pasażera obok mają regulację położenia). Osoby na środkowych fotelach, gdy nie siedzą zgodnie z kierunkiem jazdy, mają do dyspozycji pasy biodrowe.
Nad wszystkimi siedzeniami znajdują się dysze doprowadzające świeże, schłodzone lub ogrzewane powietrze, tam też umieszczono indywidualne lampki oświetlenia wnętrza. Obok foteli jest miejsce na ustawienie kubka z napojem, a fotel w środkowym rzędzie po złożeniu przekształca się w stoliczek z wgłębieniami na naczynia. Dobre nagłośnienie zapewnia sześć głośników rozmieszczonych we wnętrzu samochodu. Przewietrzanie (lub ogrzewanie) jest skuteczne dzięki zastosowaniu dwóch obwodów wentylacyjnych, sterowanych z miejsca kierowcy, który może za pomocą zmyślnego układu korbkowego sterować uchylnymi bocznymi oknami tylnymi i regulować przepływ powietrza oknem w dachu. Mają więc pasażerowie Carnivala wiele możliwości zapewnienia sobie komfortowych warunków podróży!
Przy optymalnym wykorzystaniu wnętrza pojazdu pojawia się zwykle problem z przewożeniem bagażu; przyznajmy, że gdy Carnivalem podróżuje 7 osób z pomieszczeniem ekwipunku nie jest łatwo. Bagażnik ma długość 40 cm, szerokość 120 cm i wysokość 70-105 cm i na tej przestrzeni można próbować pomieścić, stawiając jedne na drugich, małe walizki, torby, pakunki. Trzeba jednak zauważyć, że bagażnik Carnivala o pojemności 344/494 dm3 odpowiada wielkością bagażnikom małych samochodów, tyle że w ustawieniu pionowym. Pamiętajmy, że przedmioty o dużych gabarytach jak np. rowery, narty można przewozić na bagażniku dachowym, łatwo mocowanym do fabrycznych relingów. Załadunek bagażu ułatwiają wysoko unoszone drzwi tylne, pod którymi mieści się z powodzeniem osoba średniego wzrostu. Jaką rolę spełnia natomiast skórzana pętla, przymocowana do wewnętrznej części tylnych drzwi, skoro do ich domknięcia trzeba chwycić za pokrywę od zewnątrz, trudno zgadnąć. Wieczorem przestrzeń bagażowa jest oświetlona dodatkową lampką. Jeżeli już decydujemy się na dalszy wyjazd z pełnym wykorzystaniem miejsc w samochodzie, ale i z pokaźnym bagażem, to możemy pociągnąć przyczepę o masie do 900 kg, która z pewnością pomieści wszystko! Aby dotrzeć do koła zapasowego, nie trzeba wyjmować walizek, bowiem mieści się ono w koszu pod podłogą bagażnika.
Tablica przyrządów ma konwencjonalny kształt, a szyku dodaje drewnopodobna wykładzina. Koło kierownicy ma dwa przyciski sygnału dźwiękowego po obu stronach poduszki bezpieczeństwa kierowcy. Urządzenia sterujące są rozmieszczone ergonomicznie, dźwignia zmiany biegów jest umieszczona w dolnej części konsoli. Przyzwyczajenia wymaga natomiast czwarty pedał hamulca pomocniczego, do załączenia którego czasem (np. podczas parkowania na pochyleniu) „brakuje nogi”. Ze względu na znaczną szerokość nadwozia nie można np. sięgnąć do wewnętrznej klamki prawych drzwi. Elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka łatwo dopasować do swoich potrzeb, podobnie niekłopotliwe jest uchylanie czterech szyb za pomocą elektrycznych siłowników, jak też blokowanie drzwi centralnie sterowanymi zamkami drzwi.
Dostęp do foteli przednich przez drzwi przednie i do środkowych przez szeroko odsuwane drzwi boczne jest wygodny; nie ma też kłopotów z dotarciem do trzeciego rzędu siedzeń, bowiem fotele środkowe są łatwo odsuwane, a ich oparcia pochylane. Pasażerowie Carnivala mogą więc podróżować w komforcie i we względnej ciszy, bowiem izolacja akustyczna jest wystarczająca. Wyraźnie ciszej jest w modelach napędzanych silnikami benzynowymi niż w tych z jednostkami wysokoprężnymi.