DELAGE 8 Z – rok 1927

DELAGE 8 Z – rok 1927

Automobiles Delage, Courbevoie, Seine, Francja.

Delage, który w 1926 roku nie był jeszcze całkiem dojrzały pod względem konstrukcji, w roku 1927 stał się najlepszym samochodem wyścigowym. Pierwotnie ośmiocylindrowy pojazd konstruktora Alberta Lory’ego z dwoma górnymi wałkami rozrządu osiągał moc 121,4 kW (165 KM) przy 6500 obr/min. Wykluczenie z dwumiejscowego pojazdu pasażera umożliwiło Lory’emu umieszczenie tam skrzyni biegów, obniżenie podwozia i w efekcie zmniejszenie oporów powietrza. Dzięki swemu niskiemu nadwoziu Delage stanowił początek nowej koncepcji samochodów wyścigowych.

DELAGE 8 Z – rok 1927
Automobiles Delage, Courbevoie, Seine, Francja.

Model przygotowany na rok 1927 miał moc silnika zwiększoną do 125 kW (170 KM) przy 8000 obr/min. Rzędowy ośmiocylinder o średnicy 55,8 mm i skoku tłoka 76 mm miał pojemność całkowitą 1484 cm3. Dwa kompresory tłoczyły mieszankę z czterech gaźników do cylindrów pod ciśnieniem 150 kPa. Mechanizmy napędzane były przez mnóstwo kół zębatych, ułożyskowanych w łożyskach tocznych, których w samym silniku było 48. System kół zębatych z przodu wału korbowego napędzał pompę, kompresory Roots i dwa wały krzywkowe ponad cylindrami. Wysokonapięciowy iskrownik Boscha miał przekładnię z siedmioma kołami zębatymi. Siła napędowa była przenoszona asymetrycznie wzdłuż podłużnej osi samochodu tak, że pod obniżonym siedzeniem kierowcy przechodził wał łączący, przyłączony do mechanizmu różnicowego, umieszczonego ekscentrycznie w sztywnym moście tylnym. Koła przednie były zawieszone na podłużnych, półeliptycznych resorach płytkowych z dźwigniowymi amortyzatorami ciernymi. Mechaniczne hamulce działały na wszystkie koła, a ich działanie było wspomagane przez serwourządzenie. Samochód o masie 980 kg osiągał prędkość maksymalną 205 km/h.

Zespół Delage w składzie: Benoist, Bourlier, Morel i Divo zwyciężył w tym roku w czterech z pięciu wyścigów Grand Prix. Robert Benoist — czterokrotny zdobywca zwycięskiego wieńca laurowego – uczestniczył jako jedyny z zespołu w Grand Prix Europy, gdzie także odniósł zwycięstwo, jadąc z prędkością średnią 144 km/h.

Niestety, były to ostatnie zawody z oficjalnym udziałem firmy Delage, która w ogóle zaprzestała produkcji samochodów wyścigowych. Louis Delage odsprzedał swoje samochody indywidualnym zawodnikom, którzy jeżdżąc nimi zdobywali sukcesy jeszcze w końcu lat czterdziestych.