Dostawczy dla firmy

Ponieważ samochody transportujące towary w relacjach międzymiastowych osiągają znaczne przebiegi roczne (od 60 aż do 100 tysięcy kilometrów) powinny być napędzane nowoczesnymi, doładowanymi silnikami wysokoprężnymi, które spalają mniej paliwa i to tańszego, co zdecydowanie wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji. Pomimo wydłużenia okresów między przeglądami takich silników do 30 tysięcy kilometrów muszą być dwa, trzy razy w ciągu roku obsługiwane i naprawiane w autoryzowanych warsztatach. Przy podejmowaniu decyzji o zakupie nie można nie wziąć pod uwagę ilości punktów obsługi.

W zetknięciu z autami projektowanymi na dalekim wschodzie, w których silnik umieszczony podłużnie z przodu napędza tylne koła, Europejczyk zazwyczaj znacznie roślejszy niż Azjata czuje pewien dyskomfort. Musi siedzieć w stosunkowo wąskiej kabinie mieszczącej tylko dwie osoby. Jego fotel znajduje się nad silnikiem, który jest źródłem ciepła i wibracji, a w płaszczyźnie podłogi jest stosunkowo mało miejsca na nogi. Dostęp do niezawodnych jednostek napędowych jest utrudniony, a cały szereg rozwiązań konstrukcyjnych wymaga zmiany przyzwyczajeń i nawyków kierowcy. Dlatego w Polsce większą estymą cieszą się samochody niemieckie, chociaż stale rośnie pozycja innych europejskich producentów.
Pojazdy dostawcze z przednim napędem są mniej popularne wśród użytkowników niż te ze sprawdzonym napędem tylnym. Jednak mają cenną zaletę, którą jest znaczne obniżenie poziomu podłogi ładowni do 520 mm i korzystniejsze zaprojektowanie podłogi, dzięki wyeliminowaniu wału napędowego i tylnego mostu. Otrzymujemy wtedy samochód z niżej położonym środkiem ciężkości. Jednak na trasie z ładunkiem stabilniej porusza się samochód z napędem tylnym, ze względu na korzystny rozkład nacisków na obie osie. Jeżeli okresowo samochód musi być przeciążany, to zdecydowanie należy wybierać pojazdy z tylnym napędem, w których most jest usytuowany na bliźniaczych oponach.
Ze względu na ograniczenia ruchu ciężarówek w miastach, w ostatnich latach powstała nowa grupa „miejskie samochody dystrybucyjne”. Charakterystyczne dla ich pracy jest przewożenie towaru o masie około jednej tony i objętości do 8 m3. Pojazd taki wykonuje szereg powtarzalnych czynności: załadunek towaru w magazynie czy hurtowni, dostawa do wielu miejsc częściowego rozładunku i powrót. Praca kierowcy, który jest jednocześnie operatorem i konwojentem charakteryzuje się monotonią, częstymi postojami w ciasnych ulicach i dużą ilością rozładunków. Używane do tego celu specjalistyczne samochody z windą i tylnymi drzwiami żaluzjowymi są jeszcze rzadkością na naszym rynku.
Oferta pojazdów dostawczych jest bardzo bogata i nie zawiera złych samochodów. Jest więc w czym wybierać i za co płacić. Nad wyborem odpowiedniego modelu musi poważnie popracować nie tylko księgowy, ale i decydent.