MERCEDES SIMPLEX – rok 1902

MERCEDES SIMPLEX – rok 1902

Producent: Daimler Motoren AG, Canstatt, Niemcy.

W czasie, kiedy powstające w Niemczech nowe fabryki samochodów takie, jak Adler, Dixi czy NAG debiutowały przeważnie modelami małych samochodów do 7 kW (10 KM), pionierska firma Daimler kontynuowała produkcję samochodów wielocylindrowych o dużej mocy.

Udanym przedstawicielem nowych modeli Daimlera był samochód podróżny Mercedes Simplex. Jego twórca Wilhelm Maybach zastosował wiele nowości konstrukcyjnych. Umieszczony z przodu 4-cylindrowy silnik z iskrownikiem Boscha miał pojemność skokową 3050 cm3, średnicę cylindra 110 mm, a skok tłoka 140 mm. Rozwijał maksymalną moc 24 kW (33 KM) przy 1200 obr/min. Zamiast łożysk ślizgowych zastosowano łożyska kulkowe, wprowadzono pedał przyspieszenia zamiast ręcznej regulacji gazu i nowy sposób smarowania silnika. Skrzynia biegów miała cztery biegi w przód i bieg wsteczny. Napęd przenoszony był na koła tylne za pomocą łańcuchów. Na koła oddziaływały hamulce mechaniczne. Wydłużona, nisko zawieszona rama z belek skrzynkowych, zwiększone rozstawy osi i kół umożliwiały lepsze położenie punktu ciężkości i wygodniejszą jazdę. Simplex rozwijał maksymalna prędkość 60 km/h.

Taki samochód musiał mieć oczywiście eleganckie i funkcjonalne nadwozie. Dlatego Simplex produkowano w różnych wersjach: Tonneau, Doppel Phaeton, Phaeton lub Tourenwagen.

Mercedes Simplex przedstawiał sobą współczesną już koncepcje samochodu. W większości samochodów znajdziemy dziś ramę ze skrzynkowych profili z umocowanym nadwoziem, usytuowany z przodu samochodu silnik i chłodnicę oraz siedzenia z tyłu.