Stan licznika przejechanych kilometrów

Stan licznika przejechanych kilometrów

Wiek samochodu oraz przebieg, czyli stan licznika przejechanych kilometrów to dwa główne kryteria oceny samochodu używanego. Na plan dalszy zazwyczaj schodzą takie detale jak kolor, lakier, wyposażenie dodatkowe.

Stan licznika przejechanych kilometrów zaraz po roczniku produkcji wydaje się mieć zasadnicze znaczenie. Dlatego tez nie dziwi fakt, że to właśnie stan licznika jest celem ataku oszustów i największym polem do popisu dla samochodowych hakerów, tym bardziej, że dzisiaj taki szwindel jak cofnięcie licznika dla oszusta uzbrojonego w laptopa i specjalistyczne, aczkolwiek dostępne na rynku oprogramowanie, to żaden problem.

Kiedyś cofnięcie licznika wiązało się z wyjęciem go i przestawieniem cyferek co wymagało dużej zręczności i iście zegarmistrzowskiej precyzji. Dzisiaj wystarczy podpiąć laptopa do złącza diagnostycznego, które posiada już prawie każdy samochód, a następnie trzeba tylko wstukać na klawiaturze laptopa przebieg jaki chcemy uzyskać.

Taki kilkuminutowy zabieg nierzadko pomaga sprzedać nawet największego grata jeśli chodzi o stan techniczny, a kiedy zostaje już dany samochód sprzedany to za auto z dobrym przebiegiem handlarz dostaje od dziesięciu do piętnastu procent więcej niż wynosi faktyczna wartość sprzedawanego samochodu.

Należy przyjąć, że współczesne silniki zapewniają pełną sprawność do przebiegu około 250 tysięcy kilometrów. Łatwo jednak sobie wyobrazić, w jakim stanie będzie samochód, który ma ponad trzysta tysięcy i cofnięty licznik do stu. Właściciel pewny sprawności swojego samochodu będzie co jakiś czas zaskakiwany dziwnymi usterkami.

Nawet jeżeli samochód będzie miał faktycznie najeżdżone sto pięćdziesiąt tysięcy i silnik będzie sprawny to pewne podzespoły eksploatacyjne takie jak alternator, amortyzatory i wiele innych może być już znacznie wyjeżdżonych.

Praktyki opisane powyżej to zmora polskich komisów samochodowych. Kupując w takich miejscach należy mieć się na baczności i o ile trudno jest sprawdzić faktyczny przebieg, to na pewno trzeba zażądać jazdy próbnej i słuchowo sprawdzić silnik i elementy przeniesienia napędu na ile doświadczenie nam pozwoli. Stan techniczny zawieszenia zaleca się sprawdzić w stacji kontroli pojazdu. To absolutnie konieczne i na to nie powinniśmy żałować gotówki.