ROLLS-ROYCE SILVER GHOST – rok 1907

ROLLS-ROYCE SILVER GHOST – rok 1907

Producent: Rolls-Royce Ltd., Manchester, Anglia.

Typ Silver Ghost, oznaczony przez fabrykę jako model 40/50 HP, został tak nazwany przez dziennikarzy, którzy śledzili jego pomyślny test na trasie długości 15 000 mil. Polakierowany na srebrno samochód z mahoniowa tablicą przyrządów testowali członkowie angielskiego Królewskiego Automobilklubu. Dzięki nadzwyczaj cichej pracy silnika i maksymalnej prędkości, dochodzącej do 120 km/h, pojazd ten rozsławił imię znanej dziś na całym świecie i renomowanej firmy angielskiej.

Testy na trasie Glasgow — Londyn trwały pełnych 48 dni na drogach, które dziś nazwalibyśmy polnymi. Po zakończeniu testowania samochód przejęła komisja techniczna Królewskiego Automobilklubu, aby po kontroli wystawić świadectwo, które w 1906 r. znaczyło więcej, niż najlepsza reklama. Świadczy o tym również fakt, że model ów produkowano w Anglii w latach 1907—1926 w liczbie 6173 sztuki. Prócz tego produkowano go na licencji w firmie Rolls-Royce of America, Inc. w mieście Springfield, w stanie Massachusetts. W latach 1921 —1926 wyprodukowano tu dalsze 1703 pojazdy.

Przedstawiony na ilustracji Rolls-Royce Silver Ghost posiada rzędowy 6-cylindrowy silnik z dwoma blokami cylindrów i o pojemności 7036 cm3. Przy średnicy cylindrów 114 mm i takim samym skoku tłoka ma stopień sprężania 3,2. Jest wyposażony w rozrząd dolnozaworowy, głowice cylindrów w kształcie litery L, posiada siedmiokrotnie łożyskowany wał korbowy, podwójny zapłon z dwoma samodzielnymi obwodami i dwoma świecami zapłonowymi na każdy cylinder. Silnik z podwójnym gaźnikiem własnej konstrukcji rozwijał moc 35,3 kW (48 KM) przy 1200 obr/min. Jarzmowa skrzynia biegów była czterobiegowa.

Klasyczne podwozie ze wzmocnioną kwadratową ramą niosło sztywne osie resorowane półeliptycznymi resorami piórowymi. Drgania pojazdu tłumiły amortyzatory cierne. Hamulce mechaniczne działały tylko na koła tylne. Samo podwozie miało masę 1 200 kg. Dostarczano go w długiej lub krótkiej wersji z trzema wymiarami rozstawu osi, na które montowano różne typy nadwozia znanych ówczesnych stylistów, takich jak Mulliner, Barker lub amerykański Brester. Jednym z największych zbiorów Rolls-Royce’ów szczyci się Montagu Motor Museum w Beau-lieu w Anglii.