MASERATI 8C-3000 – rok 1930

MASERATI 8C-3000 – rok 1930

Officine Alfieri Maserati SpA, Bolonia, Włochy.

7 września 1930 roku jest datą historyczną dla małej włoskiej firmy Maserati. Tego dnia podczas wyścigu Grand Prix Monzy zawodnicy Achille Varzi, Ernesto Maserati i Luigi Arcangeli zajęli trzy pierwsze miejsca jadąc samochodami właśnie tej firmy.

Fabryka braci Maserati w Bolonii nie była zupełnie początkująca wśród producentów samochodów wyścigowych. Już po I wojnie światowej dostarczała ona swoje silniki firmom Isotta Fraschini, Hispano Suiza i Diatto. Pierwszy samochód o nazwie Maserati powstał w 1926 roku i oznaczony był symbolem 26. Szefem fabryki Officine Alfieri Maserati SpA stał się Alfieri Maserati – wyśmienity zawodnik i konstruktor. Jego brat — Ernesto Maserati — był również zawodnikiem. Jadąc mocniejszym samochodem tego typu, oznaczonym jako 26 B, zwyciężył on w 1927 roku w Grand Prix Trypolisu.

MASERATI 8C-3000 – rok 1930
Officine Alfieri Maserati SpA, Bolonia, Włochy.

Model 8C-3000 skonstruowano na podstawie samochodu 8C-2500 z 1929 roku. Pierwotny silnik o pojemności 2495 cm3 został powiększony i ze średnicą cylindra 69 mm i skokiem tłoka 100 mm uzyskano pojemność całkowitą 2991 cm3. Silnik miał już wymienialną głowicę cylindrów. Na uwagę zasługiwała precyzyjna obróbka płaszczyzn przylegających, która umożliwiała wyeliminowanie uszczelki pomiędzy głowicą i blokiem cylindrów. Wał korbowy był osadzony w ośmiu łożyskach tocznych. Rzędowy ośmiocylinder 2 x OHC miał masę 182 kg i osiągał moc 169,3 kW (230 KM) przy 5500 obr/min. Pusty samochód miał masę 750 kg. Dzięki osiąganej prędkości 240 km/h stał się najszybszym wtym czasie samochodem Grand Prix. Dwumiejscowe nadwozie było przymocowane do stalowej ramy. Przedni i tylny sztywny most zawieszono na podłużnych resorach piórowych. Mechaniczne hamulce działały na wszystkie koła. Ogumienie szprychowych kół typu Rudge-Whitworth miało wymiary 5,50 x 19. Model 8C-3000 prowadzony przez Achille Varziego w 1930 roku zwyciężył w Grand Prix Hiszpanii na torze Lasarte w San Sebastian. Drugie miejsce zajął Ayme Maggi, jadący również samochodem Maserati. Model ten odniósł także sukcesy w 1932 roku w Grand Prix Lyonu oraz w rok później w Grand Prix Francji na torze w Montlhery. W zawodach tych zwyciężył Giuseppe Campari na Maserati 8C-3000.