SPYKER – rok 1906

SPYKER – rok 1906

Producent: Jacob & Hendrik Spijker, Trompenburg, Holandia.

Bracia Jacob i Hendrik Spijker prowadzili od 1899 r. największa fabrykę samochodów w Holandii. Zatrudniali świetnego konstruktora Josepha Lavioletta, którego samochody pod handlowa nazwą Spyker sprzedawały się dobrze, zwłaszcza w Anglii. W latach 1903—1905 całą produkcję firmy Spyker zakupiła angielska spółka Elsforth Automobile Company z Bradford. Taksówki Spykera zalały wkrótce Londyn.

Firma nie zapominała o reklamie. J. Spijker w 1907 r. zgłosił swój samochód do wyścigu Pekin — Paryż, zorganizowanego przez francuskie czasopismo „Le Matin”.

Pięć samochodów, przywiezionych statkiem do Chin, stanęło 10 czerwca 1907 r. na starcie w starym cesarskim mieście Pekinie. Mała karawana z wielkimi trudnościami przedostała się przez przełęcze między Pekinem a górami Kałganu, prześliznęła przez „dziurę” w Murze Chińskim, pokonała pustynię Gobi i syberyjska tundrę, by wreszcie po 60 dniach jazdy dotrzeć do Paryża.

Spyker 15 HP, biorący udział w rajdzie, był modelem 4-cylindrowym. Cylindry były ułożone w dwu blokach z głowicą w kształcie litery T. Przy średnicy cylindra 90 mm i skoku tłoka 110 mm miały pojemność skokową 2546 cm3. Silnik ze smarowaniem ciśnieniowym według patentu Spijkera osiągał moc 11 do 15kW (15 —20 KM), przy 1000 obr/min. Gaźnik marki Longeumare czerpał paliwo ze zbiornika o pojemności 45 litrów, umieszczonego pod przednim siedzeniem. Trójprzekładniowa skrzynka biegów miała już łożyska toczne. Dalszym funkcjonalnym patentem Spijkera była resorowana kierownica. Nożny hamulec taśmowy działał na wał napędowy, hamulec ręczny na szczęki w bębnach kół tylnych. Przy użyciu hamulca sprzęgło wyłączało się automatycznie. Rama była znitowana ze stalowych prostokątów. Typowa okrągła chłodnica pojawiła się w Spykerach po raz pierwszy w 1905 r. Po rajdzie Spijker, wykorzystując wzrost popularności marki, zaprezentował unikalny typ z pneumatycznym przenoszeniem napędu.

Ostatnim udanym modelem firmy był model z 1921 r. z 5,7-litrowym 6-cylindrowym silnikiem Maybacha o mocy 51,5 kW (70 KM).

W 1925 r. firma Spyker, znana również z produkcji samolotów, zakończyła swoją działalność.