SAMOCHODY I HISTORIA

SAMOCHODY I HISTORIA

1490 Leonardo da Vinci konstruuje pojazd mechaniczny na napęd ręczny

1673 Christian Huygens, holenderski fizyk, buduje atmosferyczny silnik tłokowy

1769 James Watt, szkocki mechanik, patentuje maszynę parową o niskim ciśnieniu pary z kondensatorem.

Nicolas Joseph Cugnot, francuski inżynier wojskowy, buduje trzykołowy ciągnik parowy

1801 Richard Trevithick, angielski inżynier-górnik, buduje „lokomotywę drogową” Captain Dicks Puffer, bezpośrednią poprzedniczkę parowozu

1806 Isaac de Rivaz, szwajcarski major, buduje pojazd z silnikiem gazowym i elektrycznym zapalaniem

1839 Charles Goodyear, amerykański chemik, odkrywa wulkanizację surowego kauczuku

1841 Joseph Whitwort, szkocki mechanik, opracowuje jednolity system gwintów

1845 Robert William Thomson, edynburski kupiec, dokonuje wynalazku ogumienia pneumatycznego i otrzymuje na nie patent

1859 G. R. Plante, francuski fizyk, patentuje wynalazek akumulatora ołowianego

1860 Jean Joseph Etienne Lenoir, francuski kelner, buduje silnik gazowy z elektrycznym zapłonem

1866 Werner Siemens, niemiecki elektrotechnik, konstruuje prądnicę

1875 Siegfried Marcus, wiedeński konstruktor, buduje samochód z silnikiem benzynowym i iskrownikowym zapłonem

1876 Nicolaus August Otto, praktykant kupiecki z Kolonii, uzyskuje patent na pierwszy gazowy silnik 4-suwowy

1885 Carl Benz buduje pierwszy samochód trzykołowy

Gottlieb Daimler buduje pierwszy na świecie motocykl Petroleum Reitwagen

1886 G. Daimler demonstruje swój pierwszy samochód czterokołowy

1887 C. Benz wynajduje pierwszy zapłon elektryczny dla silników niskoobrotowych

1888 John Boyd Dunlop, irlandzki weterynarz, uzyskuje patent na opony rowerowe

1893 Wilhelm Maybach, niemiecki konstruktor i Donat Banki, węgierski wynalazca, dokonują niezależnie od siebie, wynalazku gaźnika z wytryskiem paliwa

1895 Pierwsze wyścigi samochodowe: w Europie — (Paryż — Bordeaux — Paryż) w Ameryce — (Chicago — Vaukegan — Chicago)

Założenie Automobile Club de France

1896 F. W. Lanchester buduje pierwszy angielski samochód Francuz, Eduard Michelin, wynajduje ogumienie pneumatyczne na wymiennej obręczy kota

1898 Pierwsza wystawa samochodowa w Tuilleriach, w Paryżu

1899 Belg, Camille Jenatzy, przekracza szybkość 100 km/h na elektrycznym samochodzie Jamais Contente

1900 Ukazuje się pierwszy Mercedes mający już wszystkie cechy współczesnego samochodu

1901 G. Honold konstruuje iskrownik wysokiego napięcia do silników szybkobieżnych

1902 Louis Renault uzyskuje patent na doładowanie silnika sprężarką promieniową

1904 Założenie damskiego klubu samochodowego

1905 Koniec ery pojazdów należących do kategorii Antique

1906 Pierwszy wyścig o Grand Prix Francji

1907 Rajd Pekin — Paryż (maraton transkontynentalny)

1908 Założenie największego koncernu samochodowego General Motors Company

1910 Wprowadzenie podatków od samochodów w Anglii Pierwsze samochody seryjne z hamulcami na cztery koła

1911 Pierwsze seryjne samochody Cadillac z elektrycznym rozrusznikiem

1918 Koniec ery pojazdów należących do kategorii Weteran

1919 Początek ery samochodów kategorii Vintage

1921 Wprowadzenie hamulców hydraulicznych w amerykańskich samochodach

1922 Wprowadzenie ogumienia balonowego

1923 Do powszechnego użytku wchodzą hamulce na cztery koła

1924 Wysuniecie kandydatury Henry Forda na urząd prezydenta USA

1926 Połączenie się firm Daimler i Benz w spółkę Daimler-Benz AG

1927 Wprowadzenie pojęcia liczby oktanowej paliwa

Pojawienie się w USA pierwszych samochodowych odbiorników radiowych

1929 „Czarny piątek” amerykańskiej giełdy i początek kryzysu gospodarczego

1930 Początek ery samochodów kategorii Classic Cars

1931 Pierwszy samochód dwusuwowy (DKW) z napędem przednim

1932 Opony balonowe zostają wyparte przez opony niskociśnieniowe

1933 Przy produkcji seryjnych samochodów wprowadzono zasady aerodynamiki

1935 Malcolm Campbell ustala na Wielkim Słonym Jeziorze (Salt Lake — USA) absolutny rekord szybkości 485,175 km/h

1936 Pojawia się pierwszy samochód osobowy Mercedes z silnikiem o zapłonie samoczynnym

1938 Położenie kamienia węgielnego pod fabrykę samochodów Volkswagen

1940 Koniec ery samochodów kategorii Classic Cars

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *