MERCEDES – rok 1908

MERCEDES – rok 1908

Daimler Motoren Gesellschaft, Stuttgart, Niemcy.

W 1908 roku francuski automobilklub wydał nowy regulamin wyścigów Grand Prix ACF, w którym ograniczono powierzchnię czołową wszystkich tłoków silnika do 750 cm2, co dawało różną średnicę cylindrów dla silników sześcio- i czterocylindrowych. Określono także minimalną masę pojazdów – 1100 kg. Na starcie w Dieppe stanęło 48 samochodów o pojemności silnika w granicach 9,5—14 litrów. Pojawiły się już pojazdy z silnikami wyposażonymi w wał krzywkowy w głowicy cylindrów, a więc z rozrządem OHC. Zakaz stosowania wymienialnych kół spowodował, że w wyścigach nie wzięła udziału firma Napier z zawodnikiem Edge. Wyścigi były zdominowane przez samochody niemieckie, które zajęły trzy pierwsze miejsca, a także piąte i siódme. Zwycięski Mercedes dojechał do mety w czasie 6:55:43,8, a prowadzony był przez Christiana Lautenschlagera, kierowcę próbnego firmy Daimler, który osiągnął prędkość średnią 111,1 km/h. Samochód posiadał chłodzony wodą czterocylindrowy silnik o średnicy cylindra 155 mm i skoku tłoka 170 mm, co dawało pojemność całkowitą 12,8 litra. Układ zaworów rozwiązano przez zastosowanie tzw. F-głowicy, tzn. zawory ssące i wydechowe poruszały się naprzeciw siebie. Wały krzywkowe umieszczono po obu stronach wału korbowego. Silnik osiągał moc 99,3 kW (135 KM) przy 1400 obr/min, pozwalając osiągać maksymalną prędkość 166,5 km/h. Dziwi fakt, że tak szybkie samochody miały hamulce tylko na koła tylne. W celu zmniejszenia masy niezawieszonej firma Daimler zastosowała w zwycięskim Mercedesie napęd tylnych kół za pośrednictwem łańcuchów pomimo tego, że większość samochodów wyścigowych miała już wały napędowe.

MERCEDES – rok 1908
Daimler Motoren Gesellschaft, Stuttgart, Niemcy.

Zła nawierzchnia toru Grand Prix w Dieppe spowodowała, że mechanicy w boksach musieli być wciąż przygotowani do wymiany opon, a w boksie Mercedesa nie pozostała do końca wyścigów ani jedna obręcz. Mercedes święcił triumfy również w osiąganych prędkościach, bowiem zawodnik Salzer pobił rekord okrążenia, uzyskując średnią prędkość 126,5 km/h. Zwycięski Mercedes Christiana Lautenschlagera zachował się do dziś i znajduje się w zbiorach prywatnych w USA.