Daewoo Nubira Kombi

Słowo Nubira pochodzi od koreańskiego nubida, co w wolnym tłumaczeniu oznacza możliwość pójścia wszędzie. Nazwa Daewoo Nubira jest więc w założeniu producenta gwarancją, że tym samochodem można dotrzeć wszędzie. Zanim uruchomiono produkcję w 1997 roku samochód testowano w 12 krajach przez 20 miesięcy, m.in. w warunkach ekstremalnego upału w Dolinie Śmierci w USA i w Alice Spring w Australii oraz ekstremalnego zimna w Chabarowsku w Rosji i Kapuś Kasing w Kanadzie, zaś na dużych wysokościach w Quito w Ekwadorze. Jak się ten samochód spisuje w naszych warunkach, mieliśmy okazję przekonać się, jeżdżąc Nubirą w wersji kombi po polskich drogach.

Prawie równolegle z limuzyną i hatchbackiem uruchomiono też produkcję odmiany kombi. Samochód szybko trafił na Żerań, gdzie w 1997 roku rozpoczęto jego montaż. Po dwóch latach nastąpiła modernizacja modelu i od grudnia 1999 roku rozpoczęto w Daewoo-FSO produkcję, podkreślam produkcję Daewoo Nubiry.
Daewoo Nubira, również w wersji kombi, ma przeprojektowane nadwozie, poprawioną ergonomię oraz wzbogacone wyposażenie. Na zewnątrz rzuca się w oczy pokrywa silnika z wyraźnym przetłoczeniem, obejmującym charakterystyczny dla marki motyw powiększonej kraty wlotu powietrza. Przednie podłużne reflektory zostały znacznie powiększone, zderzak przedni poszerzono o 25 mm, pod nim umieszczono gruby element pochłaniający energię, a lusterka zewnętrzne uzyskały bardziej aerodynamiczny kształt. Samochód w wersji kombi jest dłuższy od poprzednika o 35 mm, szerszy o 20 mm i niższy o 35 mm. We wnętrzu zmieniono usytuowanie wskaźników, centralne miejsce zajął duży prędkościomierz, otoczony innymi wskaźnikami – obrotomierzem, wskaźnikiem poziomu paliwa i kontrolkami włączenia świateł, zapięcia pasów itd. W trosce o zwiększenie komfortu jazdy i poprawę ergonomii wnętrze samochodu poszerzono o 30 mm i nieco wydłużono.
Zmiany mające na celu poprawę warunków bezpiecznej jazdy to znajdująca się w seryjnym wyposażeniu każdego samochodu poduszka bezpieczeństwa o kontrolowanej sile napełniania; dla pasażera obok poduszka jest dostępna w wersji CDX. Pasy bezpieczeństwa mają w modelu Nubiry Kombi pirotechniczne napinacze. W układzie hamulcowym zastosowano udoskonalony, czterokanałowy system przeciwblokujący ABS firmy Bosch, wzbogacony o elektroniczny układ rozdziału siły hamowania. Elementem znacznie podwyższającym bezpieczeństwo jest też układ odcinający dopływ paliwa podczas kolizji, który znajduje się obecnie w seryjnym wyposażeniu tzw. „knee bolster”, zainstalowany poniżej kolumny kierownicy, który absorbuje energię uderzenia. We wnętrzu paneli drzwiowych umieszczono wykładzinę amortyzującą siłę uderzenia i redukującą potencjalne obrażenia miednicy i ud pasażerów i kierowcy. Samochód jest wyposażony w niezakleszczające się tylne drzwi z prowadnicami pozwalającymi je wypchnąć, aby móc opuścić pojazd po wypadku. W nowym modelu Nubiry Kombi zmieniono charakterystyki sprężyn resorujących, co miało na celu poprawę warunków prowadzenia samochodu na zakrętach. Wnętrze pojazdu jest wygodne, estetycznie wykończone i robi dobre wrażenie, zwracają uwagę eleganckie klamki wewnętrzne. Kierowca ma możliwość zmiany ustawienia koła kierownicy, jego fotel ma regulację przedniej i tylnej części siedziska, można też ustalać twardość podparcia pleców (w wersji CDX). Na zakrętach wyoblenia siedzeń dobrze przytrzymują siedzące osoby na zakrętach. Zastrzeżenia może budzić długość siedzisk, które nie podpierają podudzi rosłych kierowców. Zagłówki mają regulację pionową i poziomą w 5 pozycjach. Zwraca uwagę duża liczba pożytecznych schowków; nawet jeśli jest stosowana poduszka gazowa pasażera znajduje się pod nią schowek zamykany na klucz. Trzy zagłębienia na środkowej konsoli, dwa schowki w drzwiach i jeden pod radioodtwarzaczem pozwalają na ukrycie drobiazgów. Na tylnej części przednich pojemne kieszenie. Skuteczne oświetlenie wnętrza zapewniają trzy lampki, z których jedna znajduje się w przestrzeni bagażowej.

Kształt nadwozia modelu Kombi opracowany przez włoską firmę stylistyczną I.DE.A. dobrze harmonizuje z całą sylwetką samochodu. Zmiany zaczynają się od słupka C, a charakterystyczna tylna część karoserii z dużymi, estetycznie wkomponowanymi tylnymi lampami, pasuje do całości pojazdu. Patrząc z boku, widzi się charakterystyczną wysoką, kryjącą pojemną przestrzeń ładunkową, część tylną i stylistycznie jednorodną, obniżoną przednią część samochodu. Znacznie większe są obecnie lusterka zewnętrzne, które zapewniają dobrą widoczność do tyłu.
Amatorzy samochodów z nadwoziem uniwersalnym chcą jak najwięcej wiedzieć 0 części bagażowej pojazdu. W Nubirze Kombi bagażnik ma pojemność 412 dm3 bez rozkładania oparć siedzeń tylnych i  1448 dm3 po przystosowaniu samochodu do przewozu większych ładunków i zapewnieniu miejsca dla 2 osób. Jego szerokość wynosi 1430 mm i zmniejsza się do 930 mm w okolicy pokaźnych rozmiarów wnęk kół, kryjących też elementy resorujące. Minimalna długość przestrzeni ładunkowej (bez rozkładania tylnej kanapy dzielonej w proporcjach % -1/3) wynosi 1100 mm i zwiększa się do 1780 mm po złożeniu jednego lub obu oparć siedzeń. Wysokość do półki z roletą wynosi 450 mm, a do dachu 840 mm. Pod podłogą bagażnika mieści się koło zapasowe i trzy schowki na drobiazgi – jeden 0 wymiarze 900 (700) x 130 x 140 i dwa po 300 x 180 x 60 mm. Po rozłożeniu siedzeń powierzchnia załadunku w Nubirze Kombi nie jest niestety całkowicie płaska, a swobodne umieszczenie ładunku jest utrudnione w tylnej części ze względu na lampy. Do mocowania bagażu służy 6 zaczepów, a o pakowności samochodu niech świadczy ilustracja. Gdyby bagaż nie mieścił się wewnątrz, pozostaje jeszcze do wykorzystania bagażnik na dachu, łatwo mocowany do standardowych relingów. Unoszone wysoko piąte drzwi mają klamkę w uchwycie, stanowiącym jednocześnie oprawę oświetlenia tablicy rejestracyjnej, który łatwo się brudzi, podobnie jak płaska górna część zderzaka, na której bardzo często opiera się wkładane do bagażnika przedmioty.