Citroën

Citroën

W 1919 r. firma Citroën zaczęta produkować w Paryżu samochody z symbolem daszkowego kola zębatego w znaku firmowym.

Andre Citroen urodził się w 1878r. jako piąte dziecko holenderskiego kupca diamentów pochodzenia polskiego. Jako dwudziestotrzyletni absolwent politechniki założył w Paryżu wytwórnię kół zębatych.

Podczas I wojny światowej Citroen wykazał wszechstronne uzdolnienia, budując na wybrzeżu Javel w Paryżu fabrykę produkującą masowo pociski artyleryjskie. Organizował ponadto zaopatrzenie mieszkańców w węgiel, gaz i artykuły żywnościowe, wprowadził kartki żywnościowe. W tym czasie odwiedził dwukrotnie Amerykę, zapoznając się z amerykańskimi metodami produkcji samochodów.

W 1919 r. wraz z konstruktorem Julesem Salomonem, twórcą udanego samochodu Le Zebre, zaczął w dawnej fabryce amunicji na Quasi de Javel produkować samochody. Pierwszym modelem był typ A z silnikiem o pojemności skokowej 1,3 litra i mocą 7,4 kW (ok. 10 KM). Produkowanie dziennie 100 wozów było przy ówczesnym poziomie produkcji '‘samochodów we Francji czymś niewiarygodnym. W cztery lata później produkcja podniosła się do 300 samochodów dziennie. W tym samym roku Citroen wypuścił nowy, tym razem popularny samochód 5 CV, nazwany Trefle.

Nazwisko Citroen stało się popularne również dzięki umiejętnej reklamie. Lotnicy wypisywali je na niebie, w 1925 r. podczas otwarcia światowej wystawy w Paryżu na wieży Eiffla zapaliły się 30-metrowe litery tego nazwiska. Citroen wprowadził firmowe stacje obsługi, własne towarzystwo ubezpieczeniowe i własne informacyjne znaki drogowe — niebieskie i żółte. Typ B 2 o mocy 14,8 kW (ok. 20 KM), wyposażony w półgąsienicowe podwozie rozsławił firmę pierwszym w historii przejazdem przez afrykańską Saharę, typ C 4 przejechał Azję Środkową i arktyczną część Kanady.

Kryzys gospodarczy na początku lat trzydziestych spowodował upadek Citroena. Koncern Michelin produkujący ogumienia przejął 60% akcji firmy.

Sam Citroen nie doczekał się już sukcesów nowego, rewelacyjnego typu 7 o przednim napędzie, koncepcji którego firma pozostała wierna do dziś. Zmarł w 1935 r.