FIAT S 57/14 B – rok 1914

FIAT S 57/14 B – rok 1914

Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turyn, Włochy.

Po rocznej przerwie na starcie Grand Prix ACF pojawił się znów samochód firmy FIAT. Tym razem były to zupełnie nowe konstrukcje z aerodynamicznym nadwoziem o wrzecionowatym kształcie. Oznaczono je symbolem S 57/14 B. Firma FIAT wykorzystała zawody Grand Prix do wypróbowania nowych modeli, bez roszczenia sobie pretensji do pierwszych miejsc. Trzy samochody wyścigowe dostali do dyspozycji następujący zawodnicy: Alessandro Cagno, znany zwycięzca pierwszych wyścigów Targa Florio w 1906 roku, jadący wtedy na samochodzie Itala, oraz dwaj początkujący kierowcy — Jack Scales i Fagnano, pracujący w dziale doświadczalnym fabryki.

Fiat S 57/14 B wyposażony był w zwykły, czterocylindrowy silnik o pojemności 4492 cm3. Silnik z dużym skokiem (średnica cylindra 100 mm, skok tłoka 143 mm) osiągał moc 99,3 kW (135 KM) przy 3000 obr/min. Do wyposażenia silnika należał wysokonapięciowy iskrownik Boscha, pompa wodna i ciśnieniowa pompa olejowa. Napęd był przenoszony z silnika na sztywny most tylny przez kilkutarczowe sprzęgło i czterobiegową skrzynię biegów. Dźwignia zmiany biegów znajdowała się już wewnątrz nadwozia. Klasyczne nadwozie ze stalową ramą miało piórowe resory i mechaniczne tłumiki typu Hartford. Ciekawostką były tu hamulce po raz pierwszy działające także na koła przednie. Mechaniczny serwohamulec działał więc na wszystkie cztery koła typu Rudge-Whitworth. W mechanizmie kierowniczym zastosowano przekładnię tzw. gwintową. Automobil miał masę całkowitą 1150 kg i osiągał prędkość maksymalną 145 km/h.

Chociaż w wyścigach Grand Prix ACF z 1914 roku Fiat nie zajął specjalnie wysokiego miejsca, sukcesy były tylko kwestią czasu. Nastąpiło to dopiero po I wojnie światowej. W 1919 roku wyścigi w Fanióe w Danii wybrał Minoia, a w Parmie triumfował Antonio Ascari. W 1921 roku największy sukces osiągnął hrabia Giulio Masetti wygrywając jeden z najtrudniejszych wyścigów na torze — sycylijską Targa Florio. Osiągnął wówczas najlepszą prędkość średnią 58,235 km/h jadąc siedmioletnim samochodem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *