GRÄF& STIFT – rok 1911

GRÄF& STIFT – rok 1911

Producent: Gräf & Stift, Automobilfabrik AG, Wiedeń, Austria

W Wiedniu bracia Karol, Franciszek i Henryk Grafowie, właściciele warsztatu naprawczego rowerów, skonstruowali już w 1895 r. samochód, który najprawdopodobniej był pierwszym na świecie pojazdem o napędzie przednim. Voituretta posiadała jednocylindrowy silnik de Dion-Bouton o pojemności skokowej 402 cm3 i mocy 2,6 kW (3,5 KM) oraz dwustopniową skrzynię biegów. Napęd był przenoszony na dwie przednie półosie przez wał napędowy i mechanizm różnicowy.

Pierwszego listopada 1901 r. bracia Gräf połączyli się z byłym fabrykantem tekstylnym Wilhelmem Stiftem i zaczęli produkować samochody, noszące od 1907 r. markę Spitz. Arnold Spitz był wiedeńskim kupcem samochodowym, a jednocześnie największym odbiorcą firmy. Spółka specjalizowała się zawsze w produkcji dokładnie wykonanych luksusowych samochodów, nazywanych austriackimi Rolls-Royce’ami.

W 1911 r. firma Gräf & Stift zbudowała model wyposażony w 4-cylindrowy silnik, o pojemności skokowej 5,8 litra i mocy 23,5 kW (32 KM) przy 1400 obr/min. Samochód zdobył na świecie smutną sławę. W dniu 28 czerwca 1914 r. w owym podwójnym phaetonie został zastrzelony w Sarajewie austriacki następca tronu arcyksiążę Ferdynand. Samochód do 1916 r. był własnością cesarza Franciszka Józefa.

Po pierwszej wojnie światowej na rynku pojawił się nowy interesujący model Gräf & Stift — jeden z największych ówczesnych samochodów — 6-cylindrowy silnik górnozaworowy o pojemności skokowej 7,8 litra rozwijał moc 80,9 kW (110 KM) przy 2400 obr/min. Nowatorska osobliwością było zastosowanie tu dwóch gaźników Zenith. Olbrzymi samochód ze spiczastą chłodnicą i drewnianymi szprychowymi kołami posiadał masę własną 2000 kg. Większą moc miał dopiero na początku lat trzydziestych typ SP 8. Nowy model, z charakterystycznym lwem — znakiem marki Gräf & Stift — na chłodnicy, miał już 8-cylindrowy silnik rozwijający moc 92,5 kW (125 KM). Masa własna samochodu wynosiła 2500 kg.

Od 1938 r. firma ograniczyła się do produkcji ciężarówek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *