Kształty nadwozia pierwszych samochodów

Kształty nadwozia pierwszych samochodów.

Pierwsze samochody to jeszcze właściwie powozy, którym zdjęto dyszel, a pod siedzeniem wbudowano silnik. Zanim ostatecznie przekształciły się one w samochody w dzisiejszym rozumieniu tych pojazdów wiele czynników, jak np. potrzeba ochrony pasażerów przed niepogodą, różne układy siedzeń, zadecydowały o przeobrażeniach, jakim podlegały kształty samego nadwozia. Było ich wiele: vis-a-vis, z układem siedzeń przodem do siebie, dos-a-dos — plecami do siebie, landaulet, break, phaeton i inne. W pierwszych latach XX wieku stosowano już około 20 rodzajów nadwozi. Dla ich oznaczenia posługiwano się najczęściej francuskimi określeniami, jak to było przyjęte w nazwach konstrukcji powozów.

Kiedy Mercedes Simplex wylansował klasyczną konstrukcje z silnikiem z przodu, projektanci nadwozia ustawili siedzenia w kierunku jazdy i w ten sposób powstały samochody o znanej nam dziś sylwetce. Jednocześnie drewno jako tradycyjny materiał konstrukcyjny stopniowo zastępowano blachą. Na produkowanych jednostkowo podwoziach montowano różne nadwozia. Trudno wprost uwierzyć, jaka różnorodność panowała w tej dziedzinie. W latach owej karoseryjnej koniunktury powstawały coraz to nowe firmy specjalizujące się w produkcji nadwozi.

Wzrastająca w latach dwudziestych maksymalna prędkość samochodów stała się przyczyną wprowadzenia nowych detali także w linię nadwozia. Samochód zyskał chłodnicę w kształcie klina, długie, połączone stopniami błotniki, skośną szybę przednią i zamknięte boki.

Nowe osiągnięcia w dziedzinie aerodynamiki na początku lat dwudziestych wywarły również wpływ na konstrukcję nadwozia. Linia opływowa nadwozia podkreślała prędkość samochodu. Ideałem piękna był wóz o jak najdłuższej masce przedniej, elegancko wydłużonych błotnikach i linii opływowej. Duże, rzędowe silniki 8-cylindrowe odpowiadały ówczesnym wymaganiom estetycznym.

Silniki o bardziej zwartej konstrukcji umożliwiały lepsze wykorzystanie miejsca w samochodzie i wbudowanie wygodniejszych siedzeń. Dopiero przejście od klasycznego podwozia do bezramowych samonośnych nadwozi uprościło i obniżyło koszty konstrukcji samochodów, umożliwiając przy tym produkcje wielkich serii.

Ilustracje przedstawiają, jak zmieniały się kształty samochodów na decydujących etapach rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *