PIERCE ARROW SILVER ARROW – rok 1933

PIERCE ARROW SILVER ARROW – rok 1933

Producent: Pierce-Arrow Motor Car Co., Buffalo, Nowy Jork, USA.

Krach na giełdzie nowojorskiej w 1929 r. i lata kryzysu gospodarczego, jakie po nim nastąpiły w Ameryce, znane jako „locust years” — lata szarańczy, nie zahamowały postępu technicznego. W przemyśle samochodowym przeważał pogląd, że tylko duże, luksusowe samochody o oryginalnej konstrukcji mogą przynieść efekty finansowe. Dlatego wiele znanych wytwórni samochodowych produkowało samochody o najwyższej klasie pojemności z silnikami 8-cylindrowymi (Chrysler, Duesenberg, Cord), 12-cylindrowymi (Packard, Lincoln, Franklin), a nawet 16-cylindrowymi (Marmon, Cadillac).

Po pięciu latach współpracy z wytwórnia Studebaker firma Pierce-Arrow również włączyła się do lansowania najdroższych i największych samochodów. Po raz pierwszy miało to miejsce w 1914 r., kiedy na amerykańskim rynku pojawił się Pierce-Arrow z 6-cylindrowym silnikiem o nadzwyczajnej pojemności 13,6 litra. Był to prawdopodobnie największy seryjny samochód amerykański, jaki kiedykolwiek wyprodukowano.

PIERCE ARROW SILVER ARROW – rok 1933
Producent: Pierce-Arrow Motor Car Co., Buffalo, Nowy Jork, USA.

Firma wypuściła w klasie luksusowej dwa specjalne modele z silnikami 12-cylindrowymi o mocy 110,3 kW (1 50 KM). Nie poprzestała na nich. Na wystawę światowa w Chicago skonstruowała największy swój „szlagier” — model Silver Arrow — srebrna strzała. Oczywiście również z silnikiem 12-cylindrowym, chłodzonym wodą z imponująca jak na owe czasy mocą 128,7 kW (175 KM). Samochód miał niezależne zawieszenie kół i hamulce ze wspomaganiem. Cena odpowiadała jego mocy, oferowano go „tylko” za 10 000 dolarów. Silver Arrow nie spełnił jednak handlowych nadziei firmy, sprzedanie 5 egzemplarzy nie zapełniło pustej kasy wytwórni.

Wbrew wysiłkom niezależna już teraz marka Pierce-Arrow nie mogła rozwijać się pomyślnie, ponieważ nie zrozumiano tu w porę, jak to miało miejsce w innych firmach amerykańskich (Duesenberg, Marmon, Franklin), że sukces finansowy można osiągnąć tylko przez przekształcenie samochodu z przedmiotu zbytku i luksusu na przedmiot codziennej potrzeby. Pod ciężarem trudności ekonomicznych firma rozwiązuje się w 1938 r.