PEUGEOT BEBE – rok 1913

PEUGEOT BEBE – rok 1913

Producent: SA des Automobiles Peugeot, Sochaux, Francja

Wykorzystując modę na małe, lekkie samochody, Peugeot zbudował nowy model — 6 PS typ Bebe. Pojawił się on po raz pierwszy w 1901 r. Cyclocar o masie własnej zaledwie 270 kg nie miał nawet biegu wstecznego. Trafna nazwa Bebe — maluch została zachowana i dla dalszych małych modeli Peugeota.

W modelu 6 PS typ Bebe w 1 905 r. zastosowano po raz pierwszy amortyzatory — wynalazek opatentowany przez Armanda Peugeota. Samochód miał chłodzony wodą jednocylindrowy 4-suwowy silnik o pojemności 695 cm3, rozwijający moc 4,5 kW (6 KM) przy 1000 obr/min. Napęd był przenoszony na sztywny most tylny za pośrednictwem stożkowego sprzęgła ze skórzaną okładziną, skrzyni biegów i wału napędowego. Na podwoziu z rur stalowych było przymocowane drewniane nadwozie. Masa własna pojazdu nie przekraczała 550 kg.

W 1912 r. ukazała się nowa odmiana modelu Bebe. Tym razem konstrukcję powierzono mało jeszcze znanemu E. Bugattiemu. Czterocylindrowy silnik posiadał cylindry o średnicy 55 mm i skoku tłoka 90 mm ustawione w rzędzie. Przy pojemności skokowej 856 cm3 miał moc 7,3 kW (10 KM); masa wynosiła 330 kg. Napęd przenosiła z silnika dwustopniowa skrzynka biegów. Bieg wsteczny włączało się oddzielna dźwignią. Samochód osiągał maksymalną prędkość 60 km/h. Sztywna oś przednia była zawieszona na wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych, sztywny most tylny na odwróconych resorach ćwierćeliptycznych. Największy problem stanowiły opony, które szybko się zużywały i już po 10 000 km trzeba było je zmieniać. Dalszym niedostatkiem było niezbyt dokładne sterowanie kołami. Wbrew tym niedomaganiom produkcja modelu Bebe utrzymała się do 1916 r., a w sumie wyprodukowano go w 3095 egzemplarzach. Typ Bebe został zastąpiony przez Ouadrilette, który pod względem konstrukcyjnym stanowił kontynuację poprzedniego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *