STUTZ BEARCAT – rok 1912

STUTZ BEARCAT – rok 1912

Producent: Ideal Motor Car, Indianapolis, Indiana, USA.

Nazwa owej słynnej marki amerykańskiej jest nierozerwalnie związana z sukcesami sportowymi, osiągniętymi na torze w Indianapolis. Firma powstała w 1911 r. pod nazwą Ideał Motor Car. Jej założyciel, Harry D. Stutz, stał się znany dzięki pierwszym wyścigom „500 mil Indianapolis”, w których startował na swoim sportowym samochodzie, wyposażonym jeszcze w 4-cylindrowy silnik Wisconsin, o pojemności skokowej 5000 cm3.

W 1912 r. firma, już pod nową nazwą Stutz, wypuściła na rynek model Bearcat, który stał się najpopularniejszym amerykańskim samochodem wyścigowym tych czasów. Miał 4-cylindrowy chłodzony wodą silnik o pojemności skokowej 6396 cm3, rozwijał moc 44,1 kW (60 KM) przy 1500 obr/min. Był to typowy model wyścigowy, oczywiście bez nadwozia w pełnym tego słowa znaczeniu, tylko z długą maską, dwoma anatomicznymi fotelami i okrągłą szybą przednią, tzw. monocle wind-shield, służącą tylko kierowcy. Tylna część samochodu składała się z olbrzymiego walcowatego zbiornika na paliwo i dwóch opon rezerwowych. Nowością było połączenie 3-stopniowej skrzynki biegów z mechanizmem różnicowym przy moście tylnym w układzie, jaki zaczyna się obecnie stosować ponownie pod nazwą „transaxle”. Przedstawiony na ilustracji model kosztował w swoim czasie 2000 dolarów. Obecnie, wielokrotnie droższy, znajduje się wraz z 22 innymi modelami marki Stutz w zbiorach Harraha w newadzkim mieście Reno.

Ciekawym modelem był Bearcat z silniejszym silnikiem 6-cylindro-wym, który konkurował z innym samochodem wyścigowym — Race-about, firmy Męrcer.

Wielkim szlagierem reklamowym marki Stutz stał się w 1926 r. tzw. bezpieczny Stutz, wyposażony już w hamulce hydrauliczne na wszystkie koła. Rzędowy, 8-cylindrowy silnik z wałem rozrządu w głowicy cylindrów rozwijał moc 67,7 kW (92 KM) przy 3200 obr/min. Z innych ciekawostek warto wymienić centralne smarowanie podwozia i bezpieczne szkło na przedniej szybie. Przy kupnie samochodu firma ubezpieczała załogę na okres jednego roku.

W latach trzydziestych firma przestaje istnieć po nieudanych próbach wylansowania luksusowego samochodu typu DV (Dual Valve).