STUTZ BEARCAT – rok 1912

STUTZ BEARCAT – rok 1912

Producent: Ideal Motor Car, Indianapolis, Indiana, USA.

Nazwa owej słynnej marki amerykańskiej jest nierozerwalnie związana z sukcesami sportowymi, osiągniętymi na torze w Indianapolis. Firma powstała w 1911 r. pod nazwą Ideał Motor Car. Jej założyciel, Harry D. Stutz, stał się znany dzięki pierwszym wyścigom „500 mil Indianapolis”, w których startował na swoim sportowym samochodzie, wyposażonym jeszcze w 4-cylindrowy silnik Wisconsin, o pojemności skokowej 5000 cm3.

W 1912 r. firma, już pod nową nazwą Stutz, wypuściła na rynek model Bearcat, który stał się najpopularniejszym amerykańskim samochodem wyścigowym tych czasów. Miał 4-cylindrowy chłodzony wodą silnik o pojemności skokowej 6396 cm3, rozwijał moc 44,1 kW (60 KM) przy 1500 obr/min. Był to typowy model wyścigowy, oczywiście bez nadwozia w pełnym tego słowa znaczeniu, tylko z długą maską, dwoma anatomicznymi fotelami i okrągłą szybą przednią, tzw. monocle wind-shield, służącą tylko kierowcy. Tylna część samochodu składała się z olbrzymiego walcowatego zbiornika na paliwo i dwóch opon rezerwowych. Nowością było połączenie 3-stopniowej skrzynki biegów z mechanizmem różnicowym przy moście tylnym w układzie, jaki zaczyna się obecnie stosować ponownie pod nazwą „transaxle”. Przedstawiony na ilustracji model kosztował w swoim czasie 2000 dolarów. Obecnie, wielokrotnie droższy, znajduje się wraz z 22 innymi modelami marki Stutz w zbiorach Harraha w newadzkim mieście Reno.

Ciekawym modelem był Bearcat z silniejszym silnikiem 6-cylindro-wym, który konkurował z innym samochodem wyścigowym — Race-about, firmy Męrcer.

Wielkim szlagierem reklamowym marki Stutz stał się w 1926 r. tzw. bezpieczny Stutz, wyposażony już w hamulce hydrauliczne na wszystkie koła. Rzędowy, 8-cylindrowy silnik z wałem rozrządu w głowicy cylindrów rozwijał moc 67,7 kW (92 KM) przy 3200 obr/min. Z innych ciekawostek warto wymienić centralne smarowanie podwozia i bezpieczne szkło na przedniej szybie. Przy kupnie samochodu firma ubezpieczała załogę na okres jednego roku.

W latach trzydziestych firma przestaje istnieć po nieudanych próbach wylansowania luksusowego samochodu typu DV (Dual Valve).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *