HISPANO-SUIZA ALFONZO – rok 1912

HISPANO-SUIZA ALFONZO – rok 1912

Producent: Hispano-Suiza S. A., Barcelona, Hiszpania.

Na początku I wojny światowej główna produkcja hiszpańskiej fabryki samochodów Hispano-Suiza przesunęła się do nowego zakładu w Bois-Colombes pod Paryżem. Zakład ten był znany z produkcji znakomitych silników lotniczych, widlastych, 8-cylindrowych, używanych w samolotach myśliwskich amerykańskich i angielskich, a przede wszystkim francuskich. Francuska fabryka przejęła prawie całą produkcję udanego modelu samochodu marki Hispano-Suiza Alfonzo.

Pierwsze modele Alfonzo skonstruował jeszcze w 1910 r. założyciel firmy, młody szwajcarski inżynier Mark Birkigt. Zastosował przy tym takie rozwiązania konstrukcyjne, które w kilka lat później stały się powszechnie stosowane, jak np. głowica cylindrów w kształcie litery T, aluminiowy blok z włożonymi cylindrami i inne.

Model Alfonzo z 1912 r. miał rzędowy, chłodzony wodą silnik 4-cylindrowy o pojemności 3622 cm3. Nadzwyczajną elastyczność silnika uzyskano dzięki bardzo długiemu skokowi tłoka — 200 mm w porównaniu z 75 mm średnicą cylindra. Moc maksymalną silnika, 47,8 kW (65 KM) przy 2300 obr/min, przenosiła 3-stopniowa skrzynia biegów typu Hotchkiss za pośrednictwem wału napędowego na sztywny most tylny. Klasyczna podłużna rama była z przodu resorowana półeliptycznymi, a z tyłu trzyćwiercioeliptycznymi wzdłużnymi resorami piórowymi. Mechaniczne hamulce działały tylko na koła tylne. Szprychowe koła typu Rudge & Whitworth były umocowane na piaście centralnej. Samochód osiągał godną uwagi, jak na owe czasy, prędkość 120 km/h. Firma Hispano-Suiza brała aktywny udział w wyścigach samochodowych. Panujący w tym czasie król hiszpański Alfons XIII był entuzjastą motoryzacji i świetnym zawodnikiem. W 1912 r. wziął udział w wyścigu samochodowym z San Sebastian do Madrytu właśnie na tym modelu i ustanowił na nim rekord trasy. Od tego czasu model nosił jego imię i był najsłynniejszym samochodem sportowym tej marki.

Obok zakładu Bois-Colombes samochody produkowano również w hiszpańskim zakładzie w Barcelonie, z którego ów ekskluzywny sportowy typ wypuszczano do 1920 r.