DE DION-BOUTON

DE DION-BOUTON

Pewnego dnia..1882 r. w Paryżu potomek starego francuskiego rodu ekscentryczny markiz Albert de Dion zobaczył zabawkę, małą lokomotywę parową, która tak go zachwyciła, że zapomniał przy niej o wszystkim. Odnalazł producentów tego modelu, mechanika Georgesa Boutona i Trepardoux’a, następnie zaoferował im wkład finansowy do ich warsztatu. W ten sposób powstała nowa marka samochodowa — de Dion, Bouton & Trepardoux, budująca początkowo trzykołowe, a następnie czterokołowe samochodziki na kołach rowerowych i o napędzie parowym.

Po światowej wystawie w Paryżu, gdzie Dion zobaczył pojazd Daimlera, zgłosił on w 1889 r. swój patent na silnik spalinowy. Silnik o mocy 0,37 kW (0,5 KM) nie pracował przy 180 obr/min, tak jak silnik Otty, ani przy 450 obr/min, tak jak silnik Benza, ale obracał się z niewiarygodną wprost prędkością 3000 obr/min.

Firma nadal dostarczała na rynek pojazdy parowe. Pierwszy pojazd z silnikiem benzynowym wypuściła dopiero w 1895 r.

W tym czasie w Paryżu rozwijała się potężna kampania przeciwko cuchnącym i hałaśliwym wehikułom. „Wesoły Paryżanin” wystąpił przeciwko niej z dowcipną akcją plakatową. Afisz, będący poprzednikiem dzisiejszego Postera, przedstawiał porwanie roznegliżowanej ślicznotki samochodem de Dion-Bouton, którego nie może dogonić pościg na koniach i motocyklach. Paryżanie swe poczucie humoru przejawili zwiększonym zakupem samochodów de Diona.

Do popularności firmy przyczyniła się również óś tylna de Diona, opatentowana już w 1893 r., zastosowana po raz pierwszy w produkowanym seryjnie samochodzie w 1899 r. Był to sztywny most napędowy, łączący obydwa koła i zmuszający je do ruchu równoległego. Napęd na koła był przekazywany za pośrednictwem wałów napędowych, zakończonych na obydwu końcach przegubami. Mechanizm różnicowy był umocowany na resorowanej części pojazdu. Most napędowy de Diona próbował połączyć zalety mostu napędowego sztywnego z niezależnym zawieszeniem kół. Słaba wytrzymałość zastosowanych materiałów spowodowała, że to dobre rozwiązanie konstrukcyjne uległo na jakiś czas zapomnieniu.

Dlatego od 1911 r. modele miały znowu konwencjonalne sztywne mosty napędowe.

Firma de Dion-Bouton wyprodukowała ostatni samochód w 1932 r.