PRAGA GRAND – rok 1927

PRAGA GRAND – rok 1927

Producent: Ceskomoravska Kolben-Danek a. s., Praga, Czechosłowacja.

Nazwa dawnej stolicy Czechosłowacji — Praga stała się od 1909 r. również nazwą samochodów produkowanych w praskim zakładzie samochodowym.

W 1912 r. został skonstruowany samochód osobowy, najsilniejszy model typowej serii Pragi, oznaczony jako Grand. Zaraz z pierwszej serii, liczącej 25 sztuk, trzy samochody wzięły udział w rajdzie alpejskim, na trasie liczącej 2500 km i zwyciężyły, pokonując taką renomowaną markę, jaką była wtedy firma Rolls-Royce. Praga Grand z pierwszej serii miała chłodzony wodą silnik 4-cylindrowy o pojemności 3824 cm3, rozwijający moc 33,1 kW (45 KM). Po sukcesie również w następnym rajdzie alpejskim węgierska fabryka wagonów Rabe uzyskała prawo produkowania i sprzedaży tych samochodów na Węgrzech.

PRAGA GRAND – 1927
Producent: Ceskomoravska Kolben-Danek a. s., Praga, Czechosłowacja.

W 1927 r. firma poszerzyła swój program produkcyjny o dwa rzędowe 6-cylindrowe samochody Alfa i Mignon, a model Grand został wyposażony w rzędowy silnik 8-cylindrowy z rozrządem dolnozaworowym — SV. Przy średnicy cylindrów 70 mm i skoku tłoka 110 mm osiągał pojemność 3384 cm3. Z dwoma poziomymi gaźnikami Zenith silnik rozwijał moc 44,1 kW (60 KM). Klasyczne podwozie posiadało mosty sztywne, resorowane półeliptycznymi resorami, amortyzowane hydraulicznymi amortyzatorami dwustronnego działania Delco-Remy. Hamulce mechaniczne na 4 koła działały ze wspomaganiem. Samochód o masie 1900 kg rozwijał prędkość maksymalną 100 km/h.

Wyposażenie samochodu uzależnione było od życzeń nabywcy. Superluksusowe modele miały szprychowe koła, telefon do kierowcy, uchwyt na laski, sprężarkę do pompowania opon, oświetlenie stopni po otwarciu drzwi, wyłączające się samoczynnie kierunkowskazy itp. Wnętrze było bogato zdobione intarsjami i wyposażone w nesesery.

Późniejsze powiększenie średnicy cylindrów do 80 mm spowodowało podniesienie pojemności skokowej 8-cylindrowego samochodu do 4429 cm3. Moc maksymalna osiągnęła 66,2 kW (90 KM) przy 3000 obr/min. W 1934 r. wyprodukowano ostatnią z 1200 egzemplarzy Pragę Grand.

Dzisiaj przedstawiciel tego majestatycznego samochodu jest wystawiony w Narodowym Muzeum Technicznym w Pradze.