FIAT 501 – rok 1923

FIAT 501 – rok 1923

Producent: FIAT S. A., Turyn, Wiochy.

W 1919 r. publiczności włoskiej przedstawiono samochód, który po modelu Fiat-Zero stat się drugim słupem milowym na drodze pomyślnego rozwoju zakładu. O ile po wojnie większość europejskich producentów nawiązywała do swoich wypróbowanych modeli z 1914 r.. Fiat zaskoczył wszystkich całkowicie nowym, rewelacyjnym typem 501. Samochód miał prosta konstrukcję, lecz był przy tym dużej mocy, niezawodny i ekonomiczny. Jego stylistyczne rozwiązanie otwierało nową drogę w rozwoju samochodów i stało się wzorem dla europejskich samochodów o zwartej budowie.

Samochód z rzędowym, 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1406 cm3 skonstruował prawnik Carli Cavalli, pełniący funkcję dyrektora technicznego Fiata. Mistrzowskim dziełem — Fiatem 501 — ten utalentowany i wytrwały człowiek wykazał swoje genialne wyczucie konstrukcji mechanicznych, wbrew poglądom otoczenia uważającego go tylko za człowieka paragrafów. W latach 1919—1926 wyprodukowano prawie 70 000 sztuk tego samochodu, poszukiwanego także na rynku międzynarodowym. W 1924 r. w wersji torpedo sprzedawano go za 31 000 lirów. Miał 4-przekładniową skrzynię biegów, a obydwa mosty podwozia sztywne, resorowane półeliptycznymi resorami. W podstawowym wykonaniu rozwijał prędkość maksymalną 70 km/h. Wyprodukowano również 2614 modeli 501 S z mocniejszym silnikiem, które rozwijały prędkość do 100 km/h.

Fiat nie ograniczał się do produkcji tylko tego jednego modelu. Wypuszczał jednocześnie model 505, z silnikiem 4-cylindrowym o pojemności 2,3 litra, oraz model 510, z silnikiem 6-cylindrowym o pojemności 3,5 litra. W 1921 r. na czoło typowej serii wysunął się Super Fiat 520 — chluba firmy — z 12-cylindrowym silnikiem w układzie widlastym i pojemności skokowej 6805 cm3. Tego interesującego pod względem technicznym modelu wyprodukowano ponoć tylko 5 egzemplarzy.

Super Fiat 520 rozwijał maksymalną prędkość 120 km/h. Był to samochód, przy którego stylistycznym opracowaniu próbowano uwzględnić prawa aerodynamiki. Niestety ten kierunek rozwoju kształtu samochodów hamował jeszcze konserwatyzm nabywców.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *