MERCEDES-BENZ SS – rok 1929

MERCEDES-BENZ SS – rok 1929

Producent: Daimler Benz AG, Stuttgart-Untertürkheim, Niemcy.

W 1923 r. Paul Daimler, syn Gottlieba, odszedł z funkcji głównego konstruktora w Untertürkheim, którą sprawował od 1907 r. W firmie pojawiło się nowe nazwisko — Ferdynand Porsche. Porsche przyczynił się do rozwoju nowych dwulitrowych, 8-cylindrowych silników, na których osiągano moc 95,53 kW (130 KM) lub 110,2 kW (150 KM) w wersji ze sprężarką. Były to silniki do samochodów wyścigowych. Jednocześnie skonstruował całkowicie nowy silnik 6-cylindrowy przeznaczony do samochodów seryjnych typ 400 o pojemności silnika 4 litry i mocy 51,5 kW (70 KM), a raczej 73,47 kW (100 KM) ze sprężarką oraz typu 600 z silnikiem 6,3-litrowym o mocy 73,5 lub 102,3 kW (100 lub 140 KM). W 1926 r. firmy Daimler i Benz połączyły się, tworząc spółkę akcyjną Daimler-Benz AG.

Nowa fabryka samochodów, reagując na kierunki rozwojowe w 1927 r. — ciężkie samochody o masie 2500 kg na wysokich kołach — realizuje konstrukcję nowego typu 630 K. Litera K nie oznacza skrótu słowa „kompresor”, lecz skrócone podwozie „kurz”. Za typem 630 K przychodzi typ 680 S, który właśnie dzięki lekkiemu podwoziu staje się podstawą udanych konstrukcji samochodów wyścigowych. Pojemność silników stale wzrasta, a masa podwozia spada z 1500 kg na 1270 kg.

MERCEDES-BENZ SS – rok 1929
Producent: Daimler Benz AG, Stuttgart-Untertürkheim, Niemcy.

Powstaje typ 710 SS z silnikiem o pojemności skokowej 7065 cm3. Przy średnicy cylindrów 100 mm i skoku tłoka 150 mm rozwijał moc 124kW (170 KM), przy 2990 obr/min lub 150,61 kW (225 KM) przy 3300 obr/min w wersji ze sprężarką. Silnik ma nowoczesną konstrukcję: blok, skrzynia korbowa, pokrywa, głowice cylindrów i tłoki są z lekkich stopów. Tuleje i głowice cylindrów są z żeliwa, wał korbowy ze stali chromoniklowej. Dla uszczelnienia silnika używano jednej tylko uszczelki — pod głowicą cylindrów. Sukcesy sportowe tego modelu pojawiły się już przy pierwszym starcie w 1927 r. w Nürnburgringu, gdzie samochody marki Mercedes zajęły pierwsze trzy i piąte miejsce.

W 1928 r. F. Porsche odszedł z firmy. Jego następca Hans Nibel, również wybitny konstruktor, wywarł poważny wpływ na dalszy rozwój zakładów.

Od 1929 r. w wyścigach brały udział najczęściej skrócone wersje modelu, oznaczone SSK, a model SS otrzymał standardowe nadwozie. W latach 1928—1934 wyprodukowano ok. 300 samochodów typu A, SS, SSK i SSKL. Ich cena wahała się w granicach 30 000 marek.