Fabryczne instalacje gazowe

Kilka firm samochodowych ma w ofercie pojazdy wyposażone fabrycznie w instalację gazową. BMW od 1995 r. sukcesywnie wprowadza takie auta na rynek. Według przedstawicieli firmy mają one służyć zbieraniu doświadczeń z napędami niekonwencjonalnymi i stanowią kolejny krok na drodze do celu, jakim jest auto zasilane wodorem, paliwem o właściwościach eksploatacyjnych zbliżonych do gazu ziemnego. Jako pierwsze zaprezentowano modele 518g Touring i 316g Compact, przystosowane do spalania sprężonego gazu ziemnego. W drugim z nich 80-litrowy zbiornik zamontowano na miejscu tylnej kanapy, zmniejszając liczbę miejsc do dwóch, ale zwiększając o połowę pojemność bagażnika. Silnik rozwija moc 64 kW (wobec 75 kW porównywalnej wersji benzynowej), zużywa ok. 5 kg gazu na 100 km, co oznacza zasięg rzędu 200+250 km i ogranicza zakres zastosowań raczej do ruchu miejskiego. Emisja C02 wynosi przy tym 141 g/km, czyli o ok. 25% mniej niż w wersji benzynowej, poziom węglowodorów udało się zredukować o 80%. BMW 320g Touring z dwoma zbiornikami gazu CNG (za oparciem tylnego siedzenia i we wnęce koła zapasowego), o łącznej pojemności 85 dm3 i zasięgu 180 km lub z jednym zbiornikiem skroplonego gazu ziemnego (55 dm3, 300 km zasięgu). BMW 523g CNG (145 dm3,400 km zasięgu). Założony skład spalin odpowiada normom dla pojazdów typu EZEV (jest równy emisji z elektrowni wytwarzających prąd zasilający samochody elektryczne). Wszystkie BMW zasilane gazem mogą być w razie potrzeby napędzane także benzyną.
Lansowana przez Forda seria AFV (Al-ternative Fuel Vehicles) obejmuje zarówno pojazdy zasilane gazem ziemnym (Focus, Transit), jak i gazem propan-butan (Focus, Mondeo). Wydzielają one o o mniej C02 niż wersje benzynowe. Rozruch silników odbywa się na paliwie tradycyjnym, po 5-10 s. następuje przestawienie na zasilanie gazowe.

Volvo sprzedaje od 1996 r. modele serii S70A/70 w wersjach „Bi-Fuel”.  S80 przystosowane do spalania metanu zawartego w gazie ziemnym lub fermentacyjnym, przy zachowaniu alternatywnego napędu benzynowego. Emisja C02 spadła o 25% (CNG) lub 95% (biogaz). Pojemność zbiorników (130 dm3) umożliwiła uzyskanie zasięgu nawet do 630 km. Istnieje wariant na gaz propan-butan, pokonujący bez potrzeby tankowania 500 km.

Opel opracował koncepcyjny pojazd EV1 CNG, z trzycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem Ecotec 1.0 o mocy 60 kW. Dwa zbiorniki o pojemności 26 dm3 mają wystarczyć na przebycie do 500 km, m.in. dzięki zastosowaniu przekładni bezstopniowej. Emisję C02 utrzymano na poziomie 104 g/km. Osiągi samochodu są co najwyżej wystarczające: prędkość maksymalna wynosi 130 km/h, rozpędzanie 0-100 km/h następuje w ciągu 12 s. Istnieje możliwość napełniania zbiorników z domowej instalacji gazowej, proces ten trwa 3,5 min.

Citroen sprzedawał oryginalne auto hybrydowe, spalinowo-elektryczne. Berlingo Dynavolt jest napędzany albo dwucylindrowym silnikiem na gaz propan-butan (500 cm3, 8 kW), albo maszyną elektryczną (220 V, 20 kW). Jako magazyn energii służy bateria akumulatorów niklowo-kadmowych. W zależności od obranego trybu pracy samochód może przebyć 80 km, zużywając zgromadzony w niej prąd i od 150 do 260 km przy wykorzystaniu napędu gazowego, z prędkością nie przekraczającą 95 km/h. Zbiornik LPG ma pojemność 19 dm3, spaliny zawierają o 15% C02 mniej w porównaniu z Berlingo benzynowym.