DELAGE – rok 1914

DELAGE – rok 1914

Automobiles Delage, Courbevoie, Seine, Francja.

Przez szereg lat na torach wyścigów Grand Prix pojawiały się samochody marki Delage, należące wraz z pojazdami Peugeot do najpoważniejszych faworytów. Niestety, zawsze coś im przeszkodziło w zdobyciu zwycięstwa. Sukcesy odnoszono natomiast w innych, nie mniej znanych wyścigach, np. Grand Prix Francji 1913 w Le Mans (Bablot) czy Indianapolis 1914 (Thomas).

DELAGE – rok 1914
Automobiles Delage, Courbevoie, Seine, Francja.

Przed wyścigami Grand Prix ACF w 1914 roku Louis Delage ocenił szanse uczestników w następujący sposób: „48 % dla mnie, 48 % dla Peugeota, pozostałe 4 % do dyspozycji pozostałych, łącznie z Mercedesem”. Jak zakończyły się te zawody, dowiedzieliśmy się z poprzedniego opisu. Pomimo tych nietrafnych przewidywań byłoby niesprawiedliwością nie wspomnieć o firmie Delage, której konstrukcje podniosły poziom techniczny samochodów wyścigowych. Delage musiał w związku z nowymi przepisami zawodów w 1914 r. zrezygnować ze swego wielkolitrażowego silnika OHV (6,25 I) i skonstruować mniejszy silnik. Zwykły czterocylindrowy silnik z dwoma wałami krzywkowymi w głowicy cylindrów (2 x OHC) miał teraz, przy średnicy cylindra 94 mm i długości skoku 160 mm, pojemność całkowitą 4430 cm3. Jednakże znacznie wzrosły obroty, które przy maksymalnej mocy 80,9 kW (110 KM) osiągały 3000 obr/min. Nowością było zastosowanie pięciobiegowej skrzyni biegów, dzięki czemu maksymalna moc była wykorzystywana lepiej niż poprzednio w wąskim przedziale obrotów. Delage nie pozostawał w tyle również w nowym rozwiązaniu hamulców działających na wszystkie koła, przez co zrównał się z firmami Peugeot, Fiat i Piccard-Pictet, które zastosowały je w roku 1914 po raz pierwszy w wyścigach Grand Prix. Szczękowe hamulce typu Perrot na kołach przednich były z rozmachem wymiarowane i zwracały uwagę dużą średnicą bębnów żebrowanych w celu lepszego odprowadzania ciepła. Pojazd miał podłużnicową ramę ze sztywnymi osiami zawieszonymi na półeliptycznych resorach. Osiągał prędkość maksymalną 165 km/h, a Duray podczas zawodów Grand Prix ACF jechał ze średnią prędkością 95,5 km/h. Po wyścigach Grand Prix w 1914 roku rozpoczęła się I wojna światowa, która na kilka lat uniemożliwiła organizowanie wyścigów samochodowych w Europie, a rozwój firm motoryzacyjnych poszedł w innym kierunku. Wyścigi Grand Prix w latach 1915 i 1916 zostały przeniesione do USA, gdzie sukces odniosły samochody Peugeot, Delage i Mercedes. Po przystąpieniu Stanów Zjednoczonych do wojny światowej w 1917 roku zawody Grand Prix nie były na świecie organizowane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *