CITROËN B2 – rok 1921

CITROËN B2 – rok 1921

Producent: SA Andre Citroen, Paryż, Francja

W 1900 r. Andre Citroen założył fabrykę specjalnych kół zębatych o uzębieniu daszkowym. Późniejszy znak firmy przedstawiał symbolicznie dwa zazębiające się koła daszkowe.

Pierwszym samochodem marki był typ A, w którym Citroen wykorzystał w pełni amerykańską technologię produkcji. Większość maszyn tworzących taśmy produkcyjne była również sprowadzona z Ameryki. Samochód w wëydaniu 4-miejscowym w kształcie trzydrzwiowej torpedy został zaprezentowany w lipcu 1919 r. Napędzał go 4-cylindrowy silnik rzędowy o średnicy cylindrów 65 mm i skoku tłoka 100 mm, co przedstawiało pojemność skokową 1327 cm3. Przy maksymalnej mocy 13,3 kW (18 KM) i 2100 obr/min rozwijał prędkość 65 km/h. Komfort jazdy zapewniał długi rozstaw osi — 2835 mm. Do ciekawostek konstrukcyjnych należał: elektryczny rozrusznik silnika, elektryczne oświetlenie i kompletne koło zapasowe — odpadło montowanie i pompowanie opon. W latach 1919—1920 typ A był podstawowym modelem w programie produkcyjnym tej marki.

W kwietniu 1921 r. pojawił się nowy model B2 z mocniejszym silnikiem. Przy średnicy cylindrów powiększonej do 68 mm pojemność skokowa osiągnęła 1452 cm3, a moc wzrosła do 14,7 kW (20 KM) przy 2100 obr/min, 3-stopniowa skrzynia biegów przenosiła napęd na sztywny most tylny. Przy nie zmniejszonej masie 850 kg samochód rozwijał prędkość 70 km/h. Citroen B2 był produkowany w różnych odmianach do 1926 r.

W 1921 r. Andre Citroen przedstawił na Salonie Samochodowym swój najbardziej udany model z serii małych samochodów. Był to model C3, częściej nazywany Trefle — trójlistek, z uwagi na typowy układ siedzeń. Wyposażony w stosunkowo slaby silnik o pojemności 855 cm3, rozwijał prędkość 60 km/h i stał się wkrótce najpopularniejszym modelem tamtych czasów. Z 4-cylindrowego silnika o rozrządzie dolnozaworowym i mocy 16,2 kW (22 KM), napęd był przenoszony przez 3-stopniową skrzynię biegów na koła tylne. Do 1926 r. wypuszczono ponad 80 000 sztuk tego modelu, wiele egzemplarzy zachowało się do dzisiaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *