ISOTTA-FRASCHINI TIPO 8 A – rok 1929

ISOTTA-FRASCHINI TIPO 8 A – rok 1929

Producent: Fabbrica Automobili Isotta-Fraschini, Mediolan, Włochy.

Podwójne nazwy — Rolls-Royce, Hispano-Suiza i Isotta-Fraschini były w latach dwudziestych symbolem tego, co najbardziej luksusowe i liczące się w świecie samochodowym. Isotta-Fraschini, marka prestiżowych samochodów o dużej mocy i silnikach o dużej pojemności stała się pierwszą firmą na świecie, która wyposażyła swoje modele w hamulce na 4 koła i wprowadziła do produkcji seryjnej rzędowe silniki 8-cylindrowe.

Erę silników 8-cylindrowych zapoczątkowała firma w 1919 r. modelem oznaczonym jako Tipo 8, który w 1924r. został zastąpiony udoskonalonym modelem Tipo 8 A. Cylindry oryginalnego silnika miały średnicę 95 mm, co przy skoku tłoka 130 mm przedstawiało pojemność 7300 cm3. Cały blok silnika tworzył aluminiowy odlew, taki jaki firma stosowała przy silnikach lotniczych. Tłoki były również z aluminiowego stopu. Rozrząd był górnozaworowy OHV. Zasługującą na uwagę osobliwością silnika stanowiły dwa gaźniki Zenith. Wał korbowy oparty na dziesięciu łożyskach został zaopatrzony w amortyzator drgań. Moc silnika obliczano na 81 do 88 kW (110 do 120 KM) przy 2400 obr/min. Napęd przenosił na oś tylną — przez wielotarczowe sprzęgło i 3-stopniową skrzynię biegów — wał korbowy. Rzecz oczywistą stanowiły hamulce na 4 koła z podciśnieniowym wspomaganiem. Hamulec ręczny działał również na 4 koła. Klasyczne podwozie ze sztywnymi mostami było resorowane półeliptycznymi resorami z ciernymi amortyzatorami. Samo podwozie kosztowało 2500 marek niemieckich i ważyło 1500 kg. Na uwagę zasługuje fakt, że firma produkowała tylko podwozia i dopiero na życzenie nabywcy zamawiała nadwozie w wybranym zakładzie nadwoziowym. Znany aktor filmowy Rudolf Valentino posiadał samochód z nadwoziem coupe de ville — amerykańskiej firmy Fleetwood.

ISOTTA-FRASCHINI TIPO 8 A – rok 1929
Producent: Fabbrica Automobili Isotta-Fraschini, Mediolan, Włochy.

Przedstawiony na ilustracji model karosowała firma Cesare Sala w Mediolanie. Od 1928 r. firma dostarczała również kompletne samochody.

Isotta-Fraschini pod koniec lat dwudziestych postanowiła produkować nie tylko superluksusowe, ale również najszybsze samochody. Przedstawiono zatem na rynku nowy model — Tipo 8 ASS. Silnik z wyższym stopniem sprężania, z większymi zaworami i z dwoma gaźnikami osiągał moc 100 do 110kW (135 do 150 KM). Moment obrotowy silnika umożliwiał na trzecim biegu płynne rozwijanie prędkości od 8 km/h do 180 km/h.