BMW

BMW

Firma powstała z dwóch fabryk monachijskich, produkujących głównie silniki do samolotów: BFW czyli Bayerische Flugzeugwerke AG, założona w 1916 r., oraz Rapp-Motoren-Werke, założona w 1913 r. Koniunktura przemysłu lotniczego podczas I wojny światowej spowodowała wzrost produkcji firmy Rapp, która przekształciła się w spółkę akcyjną pod nazwą BMW GmbH. Kapitał zakładowy w wysokości 12 milionów marek wniósł wiedeński bankier Castiglioni. Po wejściu w życie traktatu wersalskiego obydwie firmy szukały zastępczego programu produkcyjnego. BFW produkowały motorowery i meble biurowe. BMW uzyskała zamówienie na produkowanie hamulców pneumatycznych Knorr.

Castiglioni wszedł w posiadanie firmy dopiero 20 maja 1922 r. Nowy zakład, ulokowany na Lerchenauer Strasse w Monachium, otrzymał nazwę Bayerische Motoren Werke AG. Niebiesko-biały znak fabryczny przedstawia obracające się śmigło.

Początek produkcji samochodów przypada w tych zakładach na 1922 r., kiedy to konstruktor Max Fritz opracował nową koncepcję silnika — płaski, chłodzony powietrzem dwucylindrowy bokser, przeznaczony do silników przemysłowych, ale używany również w motocyklach i samochodach.

Właściwa produkcję samochodów rozpoczęto jednak dopiero w 1928 r. BMW odkupiła wówczas od Gothaer Wagenfabrik AG. zakład Dixi Werke w Eisenach, gdzie produkowano na licencji Austin Seven samochód pod nazwą Dixi. Wkrótce pojawił się typ 315 z silnikiem sześciocylindrowym. W 1936 r. typ 326 wylansował nową maskę chłodnic, utrzymującą się do dzisiaj. Oryginalne było resorowanie mostu tylnego, za pomocą drążków skrętnych, i w pełni zsynchronizowana skrzynia biegów. Odmianą tego typu był również piękny kabriolet 327 z dwulitrowym silnikiem o mocy 40 kW (35 KM) oraz tuż po nim najbardziej udany samochód sportowy — typ 328.