Horch

Horch

August Horch należy do pierwszych inżynierów, którzy uzyskali rozgłos dzięki konstruowaniu samochodów. Urodził się w 1868 r. i już jako dwudziestoośmiolatek był kierownikiem produkcji w firmie Benz & Co. w Mannheim, gdzie poznał dokładnie produkcję samochodów.

Po trzech latach Horch opuścił fabrykę Benza, by w Kolonii nad Renem zacząć w starej stajni montować własny pojazd. W rok później jego pierwszy samochód stanął na kołach.

W 1903 r. Horch, dysponujący kapitałem 30 tys. marek, założył firmę August Horch & Co., Motorwagenwerke AG z siedzibą w Zwickau. Jako pierwszy samochód powstał tu typ 18/22 PS z 4-cylindrowym silnikiem rzędowym.

Horch zadziwił świat specjalistów wieloma nowatorskimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Skonstruował bezgłośną skrzynię biegów ze stale zazębionymi kołami zębatymi. Jako pierwszy użył stali chromoniklowej do produkcji kół zębatych. Między silnikiem a skrzynią biegów umieścił sprzęgło ze skórzanymi okładzinami, a między skrzynią biegów i napędowym mostem tylnym po raz pierwszy w jego samochodach pojawił się wał napędowy.

Zwycięstwo dr R. Stössa na samochodzie 18/22 w rajdzie o Nagrodę Herkomera w 1906 r. przyniosło firmie sportową sławę i mnóstwo zamówień. Niestety trzecie zawody Herkomera nie powtórzyły sukcesu i stały się przyczyną nieporozumień między Horchem a akcjonariuszami. W czerwcu 1909 r. Horch odszedł z zakładu i założył w Zwickau nową fabrykę samochodów pod nazwą Audi, co było łacińskim tłumaczeniem nazwiska Horch.

W dawnej firmie Horcha po odejściu założyciela nastawiono się na produkcję luksusowych i drogich samochodów.

Rewelacja programu produkcyjnego Horcha stał się 12-cylindrowy silnik z 1932 r., widlasty, typu 600, osiągał moc 89 kW (120 KM) przy 3000 obr/min. Wyszukanym detalem było włączane przez kierowcę urządzenie do wytwarzania ciśnienia oleju w układzie smarowania silnika przed rozruchem oraz hydrauliczna regulacja luzu zaworowego.

W tym samym roku powstał również koncern Auto Union AG, którego znak firmowy — cztery połączone kółka — obejmował wszystkie typy pojazdów: małe DKW, średnie Wanderery, wielkie Audi i luksusowe Horche.

Marka Horch zanikła w 1957 r., kiedy to upaństwowione zakłady otrzymały nazwę Sachsenring Kraftfahrzeug und Motorenwerk Zwickau/Sa.